2014. november 30., vasárnap

Nagaarum – Rabies Lyssa (2014)

A Nagaarum, Tóth Gábor (GuilThee, Pigballoon, Sunset Shpere, ex-Krampüs, ex-Éjfény, és még hosszasan lehetne sorolni zenekarjainak neveit) dobos, basszusgitáros, gitáros, zeneszerző, elektronikus kütyü programozó ˝zenei géniusz˝ egyedi hangulatú elektric-ambient, avantgard, experimentál művészi black/noise metál projektje. A Nagaarum 2011-es termékenyen működő fennállása óta 11 albumot jelentetett meg a maga jellegzetes, nem mindennapi főleg ambient zenei témákra épülő, néha egyszerű, monoton, nyers sikálós dohos témáival.


Az ez év júniusában, az Oroszországi GS Production gondozásában megjelenő legutolsó 11. albuma, a Rabies Lyssa is ezeket a stílus jegyeket hordozza magán. Az viszont kétségtelen, hogy a korábbi Nagaarum albumokat hallgatva a Rabies Lyssa dalaiból most még jobban előtűnnek a lenyűgöző, szinte már légies dallamok, és a csökkentett monotonitás. Helyettük több szerepet kapnak a természeti hangok, a zaklatottabb, elnyújtott, komplex ritmusszekciójú dallamok. Mint, ahogy az hallható az album nyitó Körkép (Kr. u. 2019.: mozi jelenet) 15 perces opusában. Ami egy zenei Bábel toronyként épít egymásra a figyelemfelkeltő, komplex zenei és zajhatásokkal összerakott futurisztikus dallamait. A dal, mint ahogy azt a címe is mondja, egy jövőbeli (ami nem is annyira távoli) mozi jelenetben kalauzol el minket. Egy olyan moziba, ahol a modernkori bábuélet pillanatait nekünk programozott agymosott szerepben láthatjuk.

„ A nagyszerűség tudatának
A mámor szédít, buzdít arra,
hogy elkészítsen egy filmet Önöknek,
szórakozzanak jó nagyot rajta.

Jó lét, de hol lét?
Jól élt, ki ott élt…

Hazatérve lefekszik,
holnap felkel,
harmadnap részeg,
negyedik napján,
bojt a kalapján,
idiótát játszik, majd újra lefekszik.”

Következő dala szintén egy 15 perces tétel Belépés (feléledés) címmel. Berobbanó dallamosan sodródó ritmusainak valóban van egy felélesztő hatása, amikre remekül épülnek a népdalszerű, regélős, kántálós tiszta kidolgozott énektémái. Ebben a dalba is ott van a bábeli zenei komplexitás. Ezek megtalálhatók a sikálós, hipersebességű riffek, az elhajló space delejezések és lírai elektronikus futamok kozmikus hang-képeiben. Amik darálódva futnak tovább az Emebertornádó (hatalomátvétel) apokaliptikus gyilkos futurisztikus 100%-os pure black metálos rombolásában. Gábor énekéből kiűzeti a lírai dallamokat és helyettük torz torokhangokkal, hörgésekkel fokozza a tempók feszességét. Egy őrült mozi, őrült futurisztikus üldözési jelenete elevenedik meg a dalban. Mint egy zavaros lázálom, amiben megelevenedik a káosz, a téboly.

„Ez - itt – egy
Embertornádó – a civilizáció gyümölcse.
A tudáshatalmát megérdemelten, pihentetően elköltse…”

A Kilépés (közös halál) monumentális, 12 perces tétele egy misztikus didergető hangoktól átszőtt klasszikus zongorás introval indít, amihez egyfajta gyászindulóként kapcsolódnak a már doom-osnak mondható vontatott mázsás riffek és beteg dallamok. Gábor változatos használja vokálisan lírai és hörgős dallam témáit, valamint a gitár témák lebegős nyújtásai és akusztikus hangulatai egyfajta különös nyugodtságot is kölcsönöznek a záró dalnak.

Mesteri ez az album! Egyedi, steril, kísérletező. Nincs benne semmi giccs, semmi erőltetés. Minden hangnak meg van a maga helye, zaklatott, komor, de mégis fülbemászó harmóniája. Párhuzamot vonni, hasonlítgatni fölösleges… lehet mondani Phan-Thy-Monium, This Mortal Coil, Arcturus, raison d’etre, Atrium Carceri, vagy a Kátai Tamás nevéhez fűzhető Thy Catafalgue. Ez egyedi. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése