Astru tavaly
megjelent In The Mirror groteszk hangulatú albumának középpontjában az
élet káoszával és apokalipszisével nap mint nap megküzdő én tudat állt. Egy
sajátságos úton járó elme benső sötétsége, személyes káosza, korcs társadalmunktól
táplált feszültsége és embergyűlölete. Olyan személyes érzésekről szólnak, „amit egy Isteniességet kereső elme érez egy
teljesen Istentelenné vált világban. Természetesen nem keresztényi értelemben.” Ez az elme belső útját tovább folytatva feszegeti
az Istentelenség, Istenkeresés, a jelenkori társadalom mindet felfaló beteg
perverzióinak kortörténetei határait. Astru most megjelent Pokol című, jobbára
magyar nyelvű albumán, puritán módon mutatja be az emberi faj túlzott egoizmusából
fakadó szemellenzősségét. „Fejlődni úgy
nem lehet, hogy hátat fordítasz a hiányosságoknak. Maga a természet tökéletes
szimbiózisa egyértelmű bizonyíték arra, hogy az emberin túl is vannak
fejlettségi szintek. De a természettől való eltávolodás még nem lehet ok az elfajzásra,
valóban minden okkal történik? Hisz mégis melyik az a lény a földön, aki saját
halott fajtársát dugja meg? Kellemetlen téma, de sajnos van ilyen. Ha lenne
pokol, ilyen lenne. A probléma nem
oldható meg. Ez a híres emberi faj fenségessége, maga az élet szentsége. Nem
tehetek ez ellen semmit. Ha Isten, mint olyan van, és műanyagot akar, akkor
értem, hogy mire kellünk.” Arra a
kérdésemre, hogy az emberiség érzése szerint megérett-e már az aratásra, az
alkotó így válaszolt: „Mivel az emberiség
99.9%-ban azokat a problémákat akarja megoldani, amiket önmaga okozott, nem
nagyon van más kiút, mint az aratás. Persze a föld túlélt már nagyobb
csapásokat, és ha arra kerül a sor, leráz minket magáról, mint kutya a bolhát.
Lehet még ma, ki tudja. Az evolúció újrakeveri a lapokat az anyag-tudat-
tér-időben. Ok, elfogadom én ezt. De bármi is a teremtő, és bármilyen
átláthatatlan céljai is vannak, nekem továbbra is émelyegnem kell az emberi faj
ál-fenségességétől beleértve saját emberi valómat is. És tehetetlenségem azon
tudatától, hogy emberi mivoltomból lehetetlen tovább fejlődni.”
Astru avant-garde armageddon éjfekete sötét zenei poklának
viharait hallgatva Edgar Allan Poe – A Maelström poklában című novellájának
kezdő sorai elevenednek fel bennem. „Isten
útjai a természetben, akár a gondviselés terén, nem a mi útjaink; nincs az az
emberi modell, amely a legkevésbé is érzékeltetné művének, mely mélyebb, mint
Démokritosz kútja, nagyságát, mélységét és kikutathatatlanságát.” Az album
szerkezetét adó folyamatosan jelenlévő, vagy ép szakaszokban visszatérő
morajlóan zajos nyugtalanító vibráló alaphangok, mint például az introként
szolgáló Vegytiszta zajai és a rájuk épülő experimentális, illetve
progresszív zenei akkordmenetek adják meg a dalok destruktív, néhol a káoszba
hajló diszharmóniáját. Ám ha jobban fülünkbe rakjuk Astru poklát hamar
észrevesszük, hogy itt nem a klasszikus értelembe vett hipersztrádán száguldó black
metal tempókat halljuk. Természetesen jelenen vannak ezek is, de inkább
egyfajta kiegészítőként száguldanak a Vadászösztön, Pokol vagy az
embertelenséget bemutató Vérfertőzés szodomájának megtört
prog-jazz és a post metal technikás elemek között. Egy nukleáris alkonyat
futurisztikus apokaliptikus látomását tükrözi a Rezonáns doomosnak
mondható torzan lüktető beteg hangoktól vánszorgó lomha tempója. Ami azonnal
aktiválja bennem a lassú monoton tempók iránti perverz rajongásomat.
Hangulatilag egy suicid mániákus kényszert váltanak ki bennem az Isten
Átka és a Farkaséhség ciklikusan felépített mogorva zenei komplexitásba
hajló lelki sebeiket felszaggató frusztrált világa. A több témán futó totális
zenei káoszba torkoló Demon In Disguise és az őt követő rideg,
feszült Kegyelem valamint a befejező Kilatoltatás zaklatott
éjfekete, káoszában vergődő zajok spirituális rombolása az Én tudat nem csak
hangulati terápiás, hanem a valós gyógyítására is serkent.
Astru ezen önkifejező zenei projektjét, akár csak a többi
zenei projektjét megint csak egyéni, önkifejező módon oldotta meg. A dalokban továbbra is a zene dominál, ami
kissé háttérbe szorítja szövegeinek suttogó, dallamoktól lecsupaszított torz
előadásmódját. De ez semmit sem vesz el az album egyedi felfogásban
megfogalmazott spirituális értékéből.
"lánghidakon ürítem magamat a semmibe
nukleáris alkonyatra várok,pusztulásra
a jelenem katatón akaratában élek
szent méreggel védett koponyámban már pusztulnak a férgek
fekélyek hegei undorra emlékeztetnek
homályra vágyó szemeim a fényben elvéreznek
a ragyogó alkonyat dermeszti tekintetem
fekete szándékaimat el nem engedhetem
fák közé zár a nukleáris nyár
lángol már a mesterséges táj"
nukleáris alkonyatra várok,pusztulásra
a jelenem katatón akaratában élek
szent méreggel védett koponyámban már pusztulnak a férgek
fekélyek hegei undorra emlékeztetnek
homályra vágyó szemeim a fényben elvéreznek
a ragyogó alkonyat dermeszti tekintetem
fekete szándékaimat el nem engedhetem
fák közé zár a nukleáris nyár
lángol már a mesterséges táj"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése