2015. május 29., péntek

Haunebu - My Father Was A Master Blacksmith / 17

A Haunebu karcos, zajos garázs rockjáról 2010 tájékán halottam először.  Ez a brigád egykor úgy tűnt fel, mint a budapesti klubélet egyik meghatározó koncertzenekara. Akik olyan mocskosul menő arcokat tudhat a tagjai közt, mint (a videoklipjeivel is híressé vált) Veszéjes Áron frontember/énekes, Kolozsi Péter az Esclin Syndo basszusgitárosa, és nem utolsó sorban Bajor Ádám a Moog egyik gitárosa. Azért is mondom azt, hogy egykor, mert mostanában, igen nagy csönd van a csapat körül. Utolsó híreikből csak annyi tudható, hogy tavaly nyáron (2014) egy rövidebb Norvég turnén voltak és, hogy készítgetik az új anyagukat. A Haunebu zenéjének rövid és egyszerű jellemzése valahogy így írható le: „a férfi borostán végiggördülő izzadságcsepp, a még másnaposan is gyöngyöző homlok és a háromnapos, faszszagú alsónadrág metszete”. vagyis a mocskos, izzadt rock n roll találkozása a stoner/psy rock szőrös fuzzaival.


Amit mi sem példázhat jobban, mint a 2011-es My Father Was A Master Blacksmith című bemutatkozó lemezük 8 böfögősen sörszagú züllött mocsok kocsma hangulatú dala. A dalokban dagonyáznak koszos, zajos riffek, melyre horgonyszerűen kapaszkodnak a szétszívott pszichedeliába fuldokló mosdatlan neurotikus ének dallamok. Az albumnyitó, és alaphangulatát megadó, vagy inkább uraló dal triumvirátusból ˝Gabriel, Bones, Stop˝ árad a bluesos lassúságú mélyvénás depresszió, amiket Áron embertelenül elmebajos üvöltései delejeznek egyedien. Az ezt követő First és Awaking daluk egy pattogós RATM basszus alapon remegve úszik a betépett eufóriában. Míg a Green Stove és a 12 Judges tajtékos iramában a sivatagos sztóner találkozik a garázs punk kannás boros okádékával. Záró (klipes) daluk az Escape mélyen úszik az út, az én kereső belső melankolikus pszichedeliában. A videó képi világa, megjelenítése egy Jim Jarmusch-reflekció. Kivonulás a természetbe, férfivá avatás, baráti kötelék, közös élmény. 


Rá egy évre 2012-ben megjelenő 17-es versenyszámot viselő újabb EP-jük hangzásilag ugyan azt a koszos vonulatot hozza némileg punk rockosabb, rockabilly-s dominanciával.  Az öt számos, immár magyar nyelvű anyag szövegileg nincsenek túl kombinálva. „Mindig is ki akartuk próbálni, hogy áll ez a zenekarnak, a magyar szöveg erejét meg sosem kérdőjeleztük meg.” – mondja az EP-ről Bajor Ádám a zenekar gitárosa. A tökös egyszerű riffekkel nyitó Menned Kell, valamint az őt követő Malom laza rockabillys alapjai rendesen rázzák a csípőtekerős boogiet. Azt, hogy az EP-re beszívódott punkos/rockabillys vonulatában mennyire játszott szerepet a következő dal? Nos, erre igazán csak a csapat tudna válaszolni. Az EP-re ugyan is felkerült egy 1971-es Hungária feldolgozás a Három széplány, mely egy őrült pszichedelikus jampi rock n roll kavalkád. Az ezt követő ˝kötőjel˝ - (mert ennyi a címe) egy laza szörf rock hangulatot idéző instrumentális töltelék. Ám a záró egykori muskátlis szerelmet elmesélő 17 című daluk mocskos hangzásának visszanőttek tökei, melyet férfiasan az arcunkba is lóbálnak. 


A Haunebu zsebre dugott kézzel előadott lezser garázs/punk/psy/stoner fasza buli rockja engem totál magával ragadott. A srácoknak meg üzenem, amint kész az új anyag szóljanak, mert izzadt herékkel várom a folytatást… amiben nagyon reménykedem. 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése