Koszos melankólia, hosszan elnyújtott monoton sötét
hangulatú témák. Röviden ezekkel a szavakkal jellemezhetnénk azt az egyedi, némileg
extrémnek is nevezhető stílust, ami a ’90-es évek elején egy kopottas death
metalos hörgéséből és néhány lehangolt doom riffeiből születet. Ez a stílus pedig
nem más, mint a funeral doom, ami létezését olyan együtteseknek köszönheti, mint
a Thergothon, Paramaecium, Evoken, Officium Triste, Skepticism, Funeral, Apostisy
és még a végtelenségig sorolhatnám. A funeral doom zeneiségére, megszólalására
a monotónia, az egyszerű, (általában 4 hangból álló) néha negyed óráig is
elnyújtott témák, a vészharangként harsogó templomi orgonák, a depressziós
monoton hörgés és tiszta ének váltakozása, illetve női énekhang (ez
zenekaroktól függő) cizellálása, aláfestése jellemző. Szövegeik középpontjában sötét
pesszimista módon ábrázolják az élet keserűségeit, a halált, az elmúlást,
illetve mitológiai, középkori történetek, valamint vallási, etikai témák epikus
megjelenítését.
Hazai viszonylatban sajnos sem a múltban, sem jelen időben nem
igazán beszélhetünk masszív funeral doom ˝zenei-rajongói˝táborról. Ez részt
köszönhető annak, hogy ez a stílus még underground körökben is egyfajta
mostoha, perifériára szorult élőhalottnak számít. Más részt annak is, hogy sokat
(mind zenész, mind hallgatói szinten) nem igazán mertek, vagy mernek vele
próbálkozni. Pedig ennek is meg van a maga varázs, és bája. Ezt a sötét bájt,
és varázst találta meg Csaba Gergely is Stronomia
Doom elnevezésű egyszemélyes avant-garde funeral doom projektjével. Most
megjelenő harmadik, házi körülmények között rögzített, A halál színe fekete című
lemezén az előző két anyagához (I. - 2013,
Halálba születek - 2014) hasonlóan maga írta a dalok-énekek szövegét,
játszotta fel a gitárokat, a dobokat pedig programok szállították. Szövegeinek
a stílusnak megfelelően a pogány hitvilág misztériumai, a kereszténység, járványok,
illetve a modernkori rabszolgatartó társadalom ábrázolásai állnak
középpontjában. A címadó, és egyben nyitó dalának központi szerepét az ősi
pogány világ szemléletéből merített idézetekkel, s monológokkal előadva a
pestisként terjedő keresztény veszedelem, és az utána járó álnokság, halál
tölti be. A hangzás nyers, rideg, zajos és puritán, csak úgy, mint az ezt
követő véres monotóniával megúsztatott Az utolsó Lázadó regéje, vagy a Totális
Pusztítás némileg extremitásba torzított suttogós éneke, csikorgó és
fémesen csattogós riffei, amik Tari Sámán, vagyis az egykori Aurea Aetas háborgó
rézhúrjait és gége hörgéseit idézik fel bennem. A Zuhanunk a szakadékban
lassú, öngyilkos monotóniájából előkerülnek a billentyűs és akusztikus
hangszerek. Ezáltal is fokozva a jelen nyomasztó és a jövő depressziós vízióit,
amiket még jobban meg jelenít a XXI. század boldog rabszolgaságát ábrázoló Rabszolgák
és robotok dalát, vagy inkább az emberiséget meghódító térkommunikáció,
technika fejlődése, uzsorabank igájának mára már valóságos, mondhatni minden
napos utópiájába. Egy olyan világba, ahol már Földanyán sikolyát sem halljuk
minden óvó, és figyelmeztető szórnak jelentősége van. Ilyen szavakat közvetít
az albumzáró Földanya szól, Alvó civilizáció, A
zöld kis erdő dal-hármasában is, ahol Gergő egy modern sámán szerepét
betöltve regéli el a világpusztulásról szóló látomásait.
„Ránk szakadt az ég
hó keserves gyötrelme”
Röviden összefoglalva: A Stronomia Doom puritán zenéje, egy modern
sámánisztikus gyógyító látomás, az alvó öntudat és szemek felnyitására.
Stronomia Doom – A halál színe fekete (2015)
1. A halál színe fekete
2. Az utolsó lázadó
3. Totális pusztítás
4. Zuhanunk a szakadékba
5. Rabszolgák és robotok
6. Földanya szól
7. Alvó civilizáció
8. A zöld kis erdő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése