Meglehetősen termékeny évet tudhat magáénak Astru mester. A tavalyi évét indította
a
Pokol, majd a Monokróm, valamint a 2006 és 2011
közötti munkáit összefoglaló Somnia (Sphaerae Incognita - Luctum – Sadist) trilógiája, majd zárta az épp szóban forgó Védtelen
albuma. A 2016-os évet pedig nyitotta a 18 perces elektronikus dark-jazz,
ambient, experimental Somnia - Kill Me átiratának első
részével. És immáron volt szerencsém azt is megtudni - hallani -, hogy mit is
tartogat még nekünk a jövőre nézve.
Astru számomra, azon kevés tiszteletreméltó hazai remete
művészek közé tartozik, aki valóban az alkotás öröméért teszi azt, amit csinál.
Igazából nem is tudom, hogy van-e még olyan fanatikus, számomra zenei géniusz,
aki ennyire szerteágazó projektjeiben éli ki a benne lévő kreativitását, s téve
azt szomorú kimondani, de mindenféle elismerés nélkül. Vagy csak egy szűk kör
elismerésében. Persze, most mondhatnánk a szokásost „ha nem itt élne, mekkora elismerést kapna”. De ő itt él, és amennyire
én ismerem őt neki teljesen mindegy, hogy hol is él. A lényeg az alkotás, ami
egyfajta lelki felszabadító terápia is neki. Astru önkifejező sötét zenéjének
legfőbb jellegzetessége továbbra is a zene. Így van ez a Védtelen album dalainál
is, ahol is a legfőbb domináns szerepekben továbbra is a lecsupaszított,
eltorzított kapatos doom és death metalos dallamok tündökölnek átszőve némi elszállós
psy/dark rock misztikummal. A szövegek, suttogások egyfajta mellék, kiegészítő
szerepet töltenek be a maguk fontos belső monológ, vagy épp társadalom kritikus
mondani valójukkal. A Síralom című nyitó – intro – dal a
’90-es évek komor bánat doom hangulatába visz, amit a folyamatos éteri dallamciklusokkal
átitatott Védtelen komor doom/death pusztítóan nyomasztó magányossága
folytat. Az Örvény kozmikus sodródása, hidegrázóan zizegős gitárja és
agresszív zaj hatásai után kissé megnyugtató a Sorvadás pillanatnyi
mantra-mormoló depresszív tépelődése. A Holtköd szélvészként száguldó
apokaliptikus black metálos sikálásai egy idő után észrevétlenül olvadnak bele
az improvizatív jazz futamaiba. A Romlás és az azt követő Vitrium
a már fentebb említett társadalmunk realista erényképeit mutatja, amihez az ismétlődő
torz gitárjai és nyikorgó zajai egyfajta futurisztikus hangképzetet alkotva
erősítik fel rabszolga életünk mozzanatait.
„Nem hall,
Nem lát,
Nem beszél,
Nem tud,
Nem ért.
Nem akar,
Nem kérdez,
Nem érez,
Nem kérdez,
Nem sír.„
Ezen mozzanatokat folytatja a torzan riffelő lassú
doom/death töltetű Antirend és a káoszszerű, de mégis szigorú katonás sorokban
menetelő Nem akarás dinamikus lázadása. És mindezek tökéletes koronája, befejezése
a Magánkívül
pszichotikus kísérleti post avant-garde death katarzisa.
„A szarvakat letörik
Az erényt leköpik
Az igazság messze száll
A koronás nem lesz király”
Somnia - Kill Me Part. 1 egy dalos 18 perces zöngeménye, ami a
sötét hangulattól eltérően Astru elektronikus experimental, dark-jazz, ambient
oldalát mutatja meg. Az egész olyan, mint egy mély transzcendentális tudatalatti
utazás, ami a kísérleti elektro-dub és egyéb ipari hangok hatásával szakít ki az
álmosító hétköznapokból sodrásából. Improvizatív jazz (szafoxon), ambient és
tribal zenei betétei pedig simán elmehetnének egy Szárnyas fejvadász adaptációhoz.
„ha nem itt élne, mekkora elismeréseket kapna”
VálaszTörlés