A kétezres évek hazai death metal vonalának egyik
legmeghatározóbb hazai zenekarának is tekinthető püspökladányi Dying Wish, tizenegy hosszú év után egy
vadiúj stúdiólemezzel jelentkezett.
Az új kilenc dalos, a novemberi HammerWorld magazin extra
CD-mellékleteként megjelenő Tökörország című lemezüket most teljes egészében
magyar nyelven készítették el. Aminek köszönhetően még személyesebbnek
érezhetjük az album társadalmi, politikai és hétköznapi életünket fókuszba
állító rideg, valóságos mondanivalóját. De mielőtt belevágnánk, az album
taglalásába röviden nézzük át a banda történetét.
Az idén 20 éves
fennállását is ünneplő dallamos progresszív/death metalt játszó csapat legtermékenyebb
időszakát működésének 2000-2007-es éveiben élte. Az ezredfordulón megjelenő The
Silent Horizon című kislemezük, előzőleg megjelent két demójuk után már
országos elismerést hozott a csapatnak. A rákövetkező évben megjelenő Nevre-Ending
Road (2001) albumuk a Hammer Records gondozásában jelenet meg, és az
előzőektől eltérően, már jóval hozósabb, komplexebb dallamokat tartalmazott.
Ezt követte, pár évnyi szünet után - közben aktív koncertezés, fesztiválos
fellépések - a 2005-ben megjelenő D.Y.I.N.G.W.I.S.H. (Dying Yell Is Not
Grieous When I Seek Hope) albumuk, amin már jól érezhetőek voltak a
csapatban időközben kialakult progresszív zenei irányvonalú elmozdulás.
De, ahogy az egy zenekar „szappanoperás” történetében lenni
szokott, a korábbi lendület potenciái a 2007-es év végére lankadó tendenciákat
kezdet mutatni. Családi okok, fásultság és az időközben kialakult motiválatlanság
jó pár évnyi kényszerpihenőre küldte a csapatot, egészen a 2013-as, megújult
felállással kiadott Crimson Blood visszatérő EP-jükig. Amit most újonnan megjelenő Tökörország
című lemezükkel folytatnak.
Az album-indító Nincs kiút enyhén gótikus ízű
billentyűs nyitánya után rögtön egy harapós, feszes tempójú, a dalnak szilárd
vázat kölcsönző agresszív groove-os fűrészeléssel indít. Amely alá harmonikusan
siklanak a finom megoldású zongorás betétkompozíciók. A dal mondani valója hűen
tükrözi hétköznapjaik globális méretű, nyílt színterén játszódó politikai
rendszerek és kisemberek ellentétét. Valamint azt is, hogy szavakban mindenki tudja a
megoldást, de a cselekvés helyett „lebénít
minket a sajnálkozás”. Ezt remekül kihangsúlyozzák a törvények mögött
megbúvó, irányított rendszereket megformáló hörgős énekű rámordulós, utasítós, és
a kis ember odapirítóan megmondó, panaszos dallamaiban oltott kettős -
párbeszédes - énektémák megoldásai, amiknek tematikája minden dalukban benne
van. Az ezt követő hasonló felépítésű, Amit akarsz, már egy könnyebb,
dallamosabb hard rockos, metálosabb szálon fut, amit a legutóbbi kislemezükön
is szereplő Lopott idők című daluk követ. Nagyon reméltem, hogy ez a dal is
rajta lesz a Dying Wish új albumán.
Ez egy olyan esszenciális, modern zenei köntösbe bújtatott ’70-es évekbeli King Crimson féle psy-progresszív
rockos csemege, ami anno a svéd Lake of
Tears: Headstones, A Crimson Cosmos és Forever Autumn albumait is jellemezte. Egy igazi slágernóta, aminek
megvan a maga balladás, nagy vokális, de ugyanakkor kemény jellege is.
A neo-prog/death metalos Fohász és a Vörösre
festi vastagon ontja a maga szigorú katonás és epikus hangulatú AOR,
illetve már heavy/doomnak is nevezhető ˝forradalmár˝riffeléseit. A Világok
húrja egy újabb klasszikus progresszív rock himnusz, középtájon egy
nagyon jó gothic/doom betéttel, ami egy lassabb (P. Lost-os) témaváltással folytatódik az Ennyi volt önismereti
balladás, a gitárok és az ének enyhén folk-rockos terápiájába. Bevallom
őszintén (és már előre is bocsi a
zenekartól), hogy az ezt követő Nem leszek mártír ˝lakodalmas˝
folk-metalos kezdésén, illetve refrén alatt visszatérő résznél első hallásra
felhúztam a szemöldököm. De azóta, ahogy meghallom, rögtön Indul a Bakterházas
T-állásos metál csárdásba vágom magam. Na, de a komolysághoz visszatérve, a dal
szintén egy új felfogású dallamos hard, prog-rock nóta némi ipari-goth zenei
aláfestéses megoldásokkal, amik a Tükörország gyászosabb, vonósokkal
kiegészült odamondó, tudatébresztő neo-prog-rap, nu-metalos zárásnak adnak
atmoszférikus szőnyeget.
A Tükörország számomra egy ízig-vérig
tökéletesen kidolgozott, aktuális üzeneteket hordozó lemez. Aminek
köszönhetően, úgy is mondhatnám, hogy visszatért az igényesebb zene a magyar
melodikus prog/death metal palettájára. (Amit remélhetőleg hamarosan folytat a Vale Of Tears.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése