Az Angertea azok közé a magyar undergound zenekarok közé
tartozik, akik lelkesen csinálják a profibbnál profibb albumaikat. Teszik ezt
akkor is, ha ezek a felvételek csak egy szűk közönség, rajongó tábor élvezi. Aki
fogékony a zenéjükre, az már hallgatja őket, aki pedig nem vevő erre a zenére,
azzal megszerettetni borzasztóan nehéz, ha nem lehetetlen. És mivel a rétegzene
rétegei között bóklásznak, ráadásul teszik ezt egyéni módon, az őket követők
nincsenek sokan. Stílus meghatározásukat mondhatni progresszív experimentális
grunge metalnak. De zenéjükben a stoner/sludge hatásai a modern metallal, ugyan
úgy egy fajta origó metszéspontban állnak. Az Angertea felzaklató zenét
játszik, ami nagymértékben a dob és a basszus markáns összjátékán alapul. Amiben a gitár és az ének is bőven kap
szerepet mind az akusztikusabb, mind a keményebb, fogósabb részeknél, Az énekben
keserves, méltó orgánum színezi az amúgy sem könnyed témákat, gurgulázó futamokat.
A
zenekar 1996 őszén alakult Szentesen. ’97-től aktívan részesei a hazai underground
zenei életnek. A mai felállás ’98 óta stabil, Peralta Miguel: basszusgitár,
Bárkai László: dob, Mihály Gergely: gitár/ének.
Három demó után (Hangok a ködben – 1997, Minden, mire emlékeznél – 1998, Promo – 2001) 2002-ben adták ki első nagylemezünket ˝Lélekvágy˝ címmel. 2003-ban megjelentettnek egy válogatás albumot az 1997-2003-as időszak részben a demós, mix dalokból. Második, angol nyelvű nagylemezünk, ˝Rushing Towards The Hateline˝ 2006-ban jelent meg. 2009-ben pedig a harmadik ˝Twenty-Eight Ways To Bleed˝ című albumuk. 2010-ben Neil Kernon (Grammy - díjas) amerikai producerrel készítettek egy 3 dalos ’EP-t ˝Distrust˝ címmel. A kislemezen, 2011 januárjában jelent meg, olyan neves vendégek szerepelnek, mint Scott Reeder a Kyuss volt basszusgitárosa, és Vörös Attila a Nevermore és Leander Rising gitárosa. A negyedik Angertea nagylemez a ˝Nr. 4.: Songs Exhaled ˝ a norvég Smash Fabric Records gondozásában jelent meg 2012-ben. Ezen a lemezen egy dal erejéig feltűnik a Faith No More basszusgitárosa, Billy Gould, hogy a No Comutation dalukban közösen pengessenek egyet.
Három demó után (Hangok a ködben – 1997, Minden, mire emlékeznél – 1998, Promo – 2001) 2002-ben adták ki első nagylemezünket ˝Lélekvágy˝ címmel. 2003-ban megjelentettnek egy válogatás albumot az 1997-2003-as időszak részben a demós, mix dalokból. Második, angol nyelvű nagylemezünk, ˝Rushing Towards The Hateline˝ 2006-ban jelent meg. 2009-ben pedig a harmadik ˝Twenty-Eight Ways To Bleed˝ című albumuk. 2010-ben Neil Kernon (Grammy - díjas) amerikai producerrel készítettek egy 3 dalos ’EP-t ˝Distrust˝ címmel. A kislemezen, 2011 januárjában jelent meg, olyan neves vendégek szerepelnek, mint Scott Reeder a Kyuss volt basszusgitárosa, és Vörös Attila a Nevermore és Leander Rising gitárosa. A negyedik Angertea nagylemez a ˝Nr. 4.: Songs Exhaled ˝ a norvég Smash Fabric Records gondozásában jelent meg 2012-ben. Ezen a lemezen egy dal erejéig feltűnik a Faith No More basszusgitárosa, Billy Gould, hogy a No Comutation dalukban közösen pengessenek egyet.
Szinte az ország minden szögletében játszottak már, és szinte az összes nagyobb fesztiválján is megfordultak. A fiúk kiforrott és minőségi zenéje egyre nagyobb elismerést és publicitást kap külföldön is, 7 hivatalos videóklippel rendelkeznek, amelyek láthatóak voltak már több fontos TV műsorban.
2002-ben
rögzített első, ˝Lélekvágy˝ című nagylemezük 11 dalalt tartalmaz. Lemezükkel egy fajta új színt hoztak a hazai zenei életben.
Progos/experimentális/grunge/stoner hatásaik mellet jelentősen érezhető a TOOL,
Alice In Chains zeneihatásai, mint példa erre a Hidak legbelül, Halálba hív,
Feketében áll a világ, Reflex című daluk, de bőven hoznak merész, új ötleteket,
saját kútfőben érlelt témáikban is. Egy klip is készül az albumhoz a Halába hív
című dalukra.
Pár évvel később, 2006-ban angol nyelven jelent meg második albumuk ˝Rushing Towards The Hateline˝ címmel, az Edge Records gondozásában. A hangzás erőteljes, kifejezetten jónak mondható. A zene továbbra is a progos VoiVod, TOOL, Neurosis irányvonalnak felel meg. Rengetek súlyos riff-fel találkozunk, amit üvöltés, torzított ének vagy tiszta énekhang tesz még hatásosabbá. Kiemelkedő róla a Clearer Ways című daluk, mely egy 2 részből álló szerzemény. Az első rész tekinthető egy bevezető is, kicsit csendesebb, melankolikusabb, mélyebb dal. A második rész viszont ennek az ellentéte, egy jól sikerült grunge dallamokkal és énekhanggal telepakolt, jó riffelő témával kezdődő, kiváló basszussal megtámogatott tipikus Angertea siker szám. kiemelkedő daluk még a Damagebirth, vagy a The Hour of the Circus. Ezzel az albumukkal még jobban felhívták magukra a figyelmet, mind a szak sajtóknál, mind a rajongók, illetve leendő rajongók körében. És meghatározóan kialakítottak maguknak egy saját Angertea stílust.
Pár évvel később, 2006-ban angol nyelven jelent meg második albumuk ˝Rushing Towards The Hateline˝ címmel, az Edge Records gondozásában. A hangzás erőteljes, kifejezetten jónak mondható. A zene továbbra is a progos VoiVod, TOOL, Neurosis irányvonalnak felel meg. Rengetek súlyos riff-fel találkozunk, amit üvöltés, torzított ének vagy tiszta énekhang tesz még hatásosabbá. Kiemelkedő róla a Clearer Ways című daluk, mely egy 2 részből álló szerzemény. Az első rész tekinthető egy bevezető is, kicsit csendesebb, melankolikusabb, mélyebb dal. A második rész viszont ennek az ellentéte, egy jól sikerült grunge dallamokkal és énekhanggal telepakolt, jó riffelő témával kezdődő, kiváló basszussal megtámogatott tipikus Angertea siker szám. kiemelkedő daluk még a Damagebirth, vagy a The Hour of the Circus. Ezzel az albumukkal még jobban felhívták magukra a figyelmet, mind a szak sajtóknál, mind a rajongók, illetve leendő rajongók körében. És meghatározóan kialakítottak maguknak egy saját Angertea stílust.
Ezekben
a meghatározó stílus jegyekben jelenik meg 3 év múlva a harmadik ˝Twenty-Eight
Ways To Bleed˝ című albumuk 2009-ben. Melyen nem tagadott, hogy az énekes,
gitáros Mihály Gergő egy rosszul sikerült kapcsolatának érzés termékeit
jeleníti meg. Nevezhető pár-terápiás anyagnak is, ahol kiénekli, kiüvölti
magából fájdalmát, bánatát, s ezáltal megnyugvást talál. A közel 40 perces anyag tele van komplex, sokdimenziósan
összerakott részekkel, bedurvulásokkal és szívszaggatóan bánatos szövegekkel. A
TOOL-ról fakasztott, Sophie’s Station, Swept
című dalaikba beszivárognak a grunge dörgedelmes gitár centrikus riffei. Míg a
Sex in a Dyke rövid instrumentálisában inkább a Primus progresszívebb pattogásai
tűnnek ki. A Miattad című dalukban vendég zenészek segítségével felejtik a bút
(Kovács Attila ex-WMD, és Vincze Ádám, Flop
- gitár, a Wackor-os SlayerCsabit pedig perkázik). Ez az
albumuk egy elszállós, elgondolkodtató, és a szívtájékot megbizsergető verziója
a keményebb műfajnak, egy messze nem hétköznapi élményeket nyújt.
Habár az Angertea
muzsikája élőben tud igazán katarzis közeli, vagy más transz állapotokat
előidézni a hallgatóban, otthon ülve, lelki szemeink előtt, a hangszórókból előkúszó
bámulatos zenei világuk is igencsak rabul tudja ejteni az embert. Ilyen
hatással volt a 2011 elején megjelenő ˝Distrust˝ háromszámos ’EP-je. Amin Neil
Kernon producer (Queensryche,
Cannibal Corpse, Peter Gabriel, Judas Priest, Queensryche,
Dokken, Nevermore, Flotsam And Jetsam,Nile)
bábáskodott, aki a keverést is végezte, a maszterért pedig Alan
Douches (Sepultura,
Mastodon, Dillinger Escape Plan) kezei voltak a
felelősek. A történet annyi, hogy három számot rögzítettek a Dystopia-s Vári Gábor, valamint Mészáros
"Murphy" Gábor studiójában. Ennek keverését végezte Kernon. És ha már kint volt az anyag
a tengerentúlon a maszterizálást megcsapták Alan Douches-el. Plusz adalékként még szerepelt a kis lemezen az
ex-Kyuss-os Scott Reeder, és a
Nevermore-os, Leander-es Vörös Attila. Nyugodtan mondhatjuk, idáig magyar
zenekartól szokatlan volt, hogy külföldi vendégekkel dolgoznak együtt. A nyitó Frog In The Oven kidomborítja
az Angerteára jellemző stílusjegyeket, a TOOL hatásokkal megcsepegtetett hét
perces mivoltával. A nóta kicsit
depresszív, kicsit kiakadós, kicsit lehúzós. A címadó Distrust egy pszichedelikus, vonszolósabb tétel. Scott Reeder hangzása, dallam
világa azonnal felismerhető, ami nagyon hatásos, a megfelelő hangulatban
garantált a hidegrázás. Az ének elszállós, keleties hangzásával nagyon jól el
van találva. A nyugis, többé-kevésbé akusztikus, elszállósabb Streams témáiban Vörös Ati
visszafogott gitár szólói hallhatóak, Gergő
pedig tisztán, kifejezően énekel. Az mindenkép elmondható, hogy aki
eddig nem hallgatta az Angerteáék anyagait, ezt az ’EP-t hallva belemerült az
eddigi lemezeikbe is. A szak sajtok brilliánsan fogadták munkájukat mind
idehaza, mind külföldön. Zseniális anyagot hoztak össze ezen a kislemezen!
2012 őszén
megjelenő, Nr. 4.: Songs Exhaled negyedik Angertea lemezzel kapcsolatban
mindenki fel rakta a kérdést: Lesz-e olyan hatásos ereje, mint az ’EP-nek? És
lett! De még mekkora! Rögtön az első dalként nyitó, No Computation-ön
Bill Gould, a Faith No More basszusgitárosa penget néhány gitárharmónia
erejéig. Ez egy pörgős, indulatos, önsanyargatós dal. Követően robbanás rajta a
Demon Surfaced (amihez klip is készült)
a már megkezdett Angertea ösvényen halad tovább, miközben a továbbra is
rendkívül erős, húzóerőnek számító basszusjáték uralja a teret, a dobok pedig
törzsi hangokkal szólnak. De elég csak meghallgatni a Meeting Satan On The Way To Personal Desertification elejét, ahol szintén csak a
basszusgitár és néhány kitartott gitárhang szól, de olyan feszültséggel, hogy
az embernek rombolni támad kedve. Sajátos elegyet alkot a metal és pszichedelia keveréke a In Light Air dalukban, míg a fájdalmas énekű
A For Afrodita basszusa csodákat művel. Tipikus Angertea sláger a Lions’ Region, de a lemezt tökéletesen záró Distance Of You is pozitívan erősíti
az albumot. Az biztos, hogy a hangzást és hangszerelést maximálisan
kihasználják.
A trió már
17 éve rendületlenül hozza nekünk az értékesebbnél értékesebb dalcsokrait
időről időre, trend mentesen.
Nem
érdemes különbségeket tenni az Angertea dalok között, mert nincs értelme. Az
eredmény olyan lenne, mintha a Poklot és Mennyet kellene bemutatnunk… Káosz! De
lassan eljutok odáig is, hogy fölösleges rájuk aggatni bármilyen jelzőt, vagy
hatást. Az Angerteáék egy egyedi, sajátságos arcra formált zenével kényeztetnek
minket, amivel elkalandozhatunk egy kiforrott, minőségi, sajátságos zenei
világba.
Albumaik:
Lélekvágy
(2002)
Rushing Towards The
Hateline (2006)
Twenty-Eight Ways to Bleed (2009)
Distrust (EP)[2011]
Nr. 4: Songs
Exhaled (2012)
Tagok: Mihály Gergely - ének, gitár,
Peralta Miguel - basszusgitár, Bárkai László - dob
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése