A Stonedirt
kezdeti southern és stoner ízű világába mára már erőteljesen belopták magukat a
groove és thrash hatások. Ezzel egyfajta hermetikus markáns, szilárd zenei
hangzást teremtve maguknak, amit ők Southern-Thrash-Groove Metal-nak neveznek.
Hogy, hogyan alakították ki ezt a rájuk jellemző stílus világot, arról Kemencei
Balázs gitáros, alapító taggal beszélgettem.
Szia
Balázs! A Stonedirt zenéjét fölösleges bemutatni, de Én mégis arra kérnélek,
kezdjük az elején. 2005-ben, hogyan és milyen indíttatásból alakult a banda?
2004 vége felé Szilivel és Boldival
aktívan énekes keresésbe fogtunk. Ezzel párhuzamosan szerettem volna egy
zenekart, ami a magunk szórakoztatására Pantera dalokat játszik, meg nyilván
terveztünk volna egy pár bulit ezzel a csapattal. Endrut még régen 16 éves
koromban láttam énekelni egy tehetségkutatón. Már annak idején, megszereztem a
számát, de nem hívtam fel, mert akkoriban nekem is volt zenekar ahol játszottam
és ott az a felállás elég stabilnak tűnt énekes fronton, ugyanis én voltam az,
illetve a bőgős cimborám. Jónak nem volt az, de stabil!
Meg aztán hozzátartozik, hogy Endruék
megkerestek engem abban az időben, hogy szálljak be hozzájuk gitározni. De ez
zenei összeférhetetlenségek miatt, ami pár percen belül kiderült, meghiúsult.
Mondták, hogy ők ilyen Korn, Machine Head (nem a burn my eyes, hanem a burning
red korszak) vonalon akartak volna dolgozni. Én meg mondtam, hogy szó sem lehet
róla! Mert én csak Megadeth, Pantera, Slayer, Testament, Sepultura vonalon
vagyok hajlandó zenélni! Ezt azért mondom el, mert a történet folytatása
szempontjából itt egy fontos mondat hangzott el. Ugyanis Endru kijelentette a
zenekarának a beszélgetés után miután elmentem, hogy "túl szűk a
srác". Na, már most ugye mondanom se kell, hogy utána évekig szívatták Őt
ezzel a mondattal, hogy aha… "túl szűk volt a srác ugye?" Ha-ha.
Aztán amikor megtaláltam Endru számát évekkel később, felhívtam ezt a vezetékes
telefont, hátha mázlim van! És az volt, ugyanis ez még mindig az otthoni száma
volt. Az anyukája vette fel és mondta, hogy Endre éppen Finnországban van
(asszem), de majd megmondja neki, hogy kerestem. Emiatt, a mondat miatt meg
emlékezett rám, hogy én vagyok a "szűk srác", így visszahívott.
Mondtam neki, hogy szeretnék ilyen Pantera örömzenélést. Ugyan neki volt a
Manikin Faint, amit elég komolyan nyomtak abban az időben, de egy kis
örömzenélésre mindig le lehet csábítani, így elkezdtünk próbálni. Ezzel
párhuzamosan, mint említettem mi dolgoztunk az új dalokon Boldiékkal, és
fáradhatatlanul próbálgattuk az énekeseket a bokáig érő sálas Ady verseket
feldolgozni akaró, búgó hangútól, a sikítozni akarok, de nem tudok típusúakon
át a temetőben alszom, és denevért vacsorázom, vámpírokon keresztül (sokszor
ezekkel, az arcokkal persze a próbáig se jutottunk el). Aztán meghalt Dimebag
és nekünk ezzel Endruval azonnal véget ért az egész zenekarosdi. Nem tartottuk
volna korrektnek, hogy nyerészkedjünk ezen az ügyön. Egyszerűen undorítónak
tartottuk volna, ha meglovagoljuk akkor ezt az egészet. No, de mondtam neki,
hogy ha van kedve, nekem van ez a másik csapatom. Ahova eljött ugyan próbálni,
de mondta, hogy neki a Manikin Faint a fő vonal. De annyira jól kijöttünk, hogy
végül nálunk maradt. Aztán, ahogy haladtunk előre az új dalokkal és
bebizonyosodott, hogy ez a felállás így tök jól működik együtt, végleges lett a
formáció. Voltak ugyan hullámvölgyek, de azért tök fasza, hogy nálunk nem volt
sosem más beugrik más helyett koncert. Vagy akármi ilyesmi, hanem továbbra is
csináljuk a dolgunkat.
A Stonedirt 2005-óta ugyan azzal a
felállással játszik! Ezek szerint a zenekaron belül a tagok tökéletesen
kiegészítik egymást mind zeneileg, emberileg, barátilag?
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy
emberileg mennyire összepasszolunk meg, hogy annyira egy hullámhosszon vagyunk.
Mert ez egyáltalán nem igaz és eleinte főleg nem volt az. Viszont mindig
kitartottunk egymás mellett és ezek a dolgok inkább csak megerősítették a
zenekart. Nálunk is ugyanazok mentek, mint mindenhol máshol. Zenei és emberi
ellentétek, anyázások, egymáshoz dobverő dobálás, ajtót becsapós próbatermet
otthagyás. De az évek során meg tanultuk kompromisszumokkal kezelni a másik hülyeségét,
mert az mind a négyünknek van bőven. Már tényleg az van, hogy a próbára
érkezésnél látjuk, hogy éppen kinek van fogfájása. Azt gyorsan megdumáljuk és
nem is foglalkozunk vele, mert zenélni vagyunk ott. Nekünk is volt már a több
lelkizés, mint a próba effektus, ami szintén mindenhol jellemző. De a zenekar
összeköti az egészet annyira, hogy az túlnő a sokszor gyerekes kiakadásokon.
Szóval, mostanra ha nem is tökéletes módon, de mondhatjuk, amit leírtál igen!
Hét és fél év azért hosszú idő. Persze ki tudja, ha összejönne valami durva
turné, és hónapokig össze vagyunk zárva, akkor mi lenne? De szerintem, már
ezzel se lenne gond! Azt meg kellett értenünk, hogy ha azt akarjuk, hogy menjen
a szekér akkor, tolerálni kell a másik hülyeségét. Megfigyeltem, hogy ez akkor
alakul ki a legjobban, ha ülünk a semmibe és nincsenek célok meg feladatok,
amiket meg kell csinálni. Szóval mindig ki kell tűzni valami rövid távú célt,
mert ha évekig az megy, hogy a zenekar rohad a próbateremben, és az unalomig
játssza az x évvel azelőtt megírt dolgokat akkor az könnyen a fásultsághoz
vezet. Pontosan amilyen hibába beleestünk a Redneck Blues után, azt nem szabad
elkövetni még egyszer.
A 2005-ös
Joygrind demo hatalmasat szólt nem csak itthon, de külföldi körökben is
egyaránt. Bemutatkozó anyagként számítottatok ekkora pozitív fogadtatásra?
Hát... ööö.... izé... Az van,
hogy ezzel a "hatalmasat szólttal" nem tudok mit kezdeni! De
tényleg tény, hogy önmagunkhoz és a korábbi zenekarainkhoz képest ugrottunk egy
nagyot előre, de azért a hatalmastól elég messze állunk a mai napig. Egyébként
természetesen meglepődtünk a javarészt pozitív fogadtatáson, mert ugye egy
zenekarnak már az is jól esik, hogy egyáltalán hallgatja a zenéjüket valaki. De
hogyha még a koncerteken is van, aki esetleg énekli a szövegeket, vagy látod,
hogy vágják a riffeket az tényleg nagyon jó érzés. Mint ahogy az, hogy vannak
olyanok is, akik követik, hogy mi történik a zenekarral.
A jó
fogadtatásból tudott valami előnyt, előnyöket kovácsolni a csapat?
Az első demó után nekiálltunk teljes
erőből koncertezni és akkor fogtuk fel, hogy viszonylag sokan szeretik ezt a
zenét. Bár akkor találkoztunk először ezzel a Stoner kifejezéssel. Fogalmunk se
volt róla, hogy van ilyen. Jó tudtuk, hogy van Kyuss, Down meg Entombed. De
azt, hogy ennek ez a neve azt nem tudtuk! Abban az időben itthon igen
erősen elkezdett erősödni ez a vonal és mondhatni mi az elsők között
próbálkoztunk ezzel. A Sunday Fury-s Lacival pont ezen röhögtünk, amikor az
első közös bulink volt. Mondta: - Hogy bazd meg nem is tudtam, hogy van még
zenekar, aki rajtunk kívül itthon ilyen játszik! Aztán láttuk, hogy vagytok ti,
meg a Locust on The Saddle, meg persze a Stereochrist!
De tényleg fogalmunk se volt róla! Már
felvettük az első demót, amikor a visszajelzésekből láttuk, hogy új ˝Stoner˝
zenekar. Mi meg így néztünk, hogy nahát, akkor azok vagyunk fasza! De mivel ez
az egész akkor kezdett itthon gyökeret verni elég sok helyre hívtak minket
játszani. Javarészt azok a fanatikusok, akik teljesen rá voltak gyógyulva a
Stoner vonalra és nagyon nagy hálával tartozunk nekik ezért! Például Zero-nak a
Negative Art-ból aki, akkoriban nagyon segített nekünk ide-oda eljutni. Szóval
nem is igazán a fogadtatásból, hanem a színtér összetartásából kovácsoltunk, ha
nem is előnyöket de kapcsolatokat. Akikkel az óta is nagyon jóban vagyunk! De
ezek jöttek maguktól, illetve a koncertezéseken keresztül.
Sajnos mi ˝Celeb˝ hírekkel nem tudunk
szolgálni, mindig is az volt a fontos, hogy a zene amit csinálunk, az adjon
valamit annak, aki hallgatja. Meg segítsen átesni a mindennapi szaron, ami
mindenkivel történik, és szerencsére van, akinek még ez fontos és nem az, hogy
milyen bulvár vagy álbulvár hírrel tudunk szolgálni. Nyilván generálhatnánk mi
is egy csomó hülyeséget meg feldolgozhatnánk valami disco slágert, hogy
híresebbek legyünk, de egyszerűen nem tudunk nem a régi nagyok útmutatása
szerint haladni.
Első igazi
nagylemezetek a 2007-es Redneck Blues, ami előtt még volt egy 3 számos
nyeremény Bonus Thrash felvételetek a Magyar Rádióban. A Redneck albumon már
lehet érezni, hogy be-becsúsznak az erősebb, gyorsabb goove-os thrash zúzások.
Ezzel ki akartatok próbálni egy új zenei világot, vagy csak valamit
hiányoltatok az eddigiekből?
Alapvetően mi egy Metal zenekar
vagyunk! Azt, hogy stílusilag hova vannak sorolva a dolgok igazából soha nem
érdekelt senkit a zenekarban. Amikor elkezdtünk próbálni és egyáltalán azóta,
hogy zenélünk a legfontosabb, hogy jól szeretnénk érezni magunkat. Stílusilag
nem nagyon voltak nálunk sose megfejtések, hogy te figyelj ilyennek kéne lenni
meg olyannak. Ami jön, az jön! A Redneck Blues időszakában elég keményen ment a
bulizás és a teljes szétesés, így alapból volt egy ilyen hangulata az anyagnak
zeneileg és szövegileg is. Eleinte főleg igaz volt az, hogy más zenéket
hallgattunk mindannyian aztán valahogy így sikerült ezeket a dolgokat
összegyúrni a saját dolgokban. De különben elég végighallgatni az első két
demót. Gyakorlatilag teljesen más dolgok szerepelnek benne, az elsőn az Unknown
Hand-be pl. simán beleraktunk egy ugribugri riffet az előtte lévő thrash
ízű cucchoz, a másodikon ott van a Like a Falling God, ami a mai napig
kilóg a sorból. Mindig azt csináltuk, ami éppen jött. Egyedül a második lemezen
lett tudatosabb nagyon sok minden, de maga a zene ott is ösztönös, csak
kiforrottabb, és ahogy igyekszünk fejlődni külön-külön és együtt is, az
eredményez stílusbeli változásokat.
Ezek a
hatások az Inherited Fever albumon már jóval erőteljesebben kidomborítják
magukat, sőt jobban előtérbe is kerülnek. Mondhatni még egy tököt raktatok az
eddig amúgy is tökös zenétek alá. A Redneck album után ez „bekeményítés”már
előre látható volt?
Közvetlenül az első lemez után
fogalmunk se volt róla mikor és hogyan lesz következő lemez! Örültünk, hogy az
elsőt sikerült elkészítenünk. Mindannyiunknak ez volt az első komolyabb stúdiós
élménye, de személy szerint belőlem pl. elég sokat kivett az, hogy előtte 1
évig írogattam a számokat. Majd fel kellett venni mindenkivel és ez a
kreativitás folyamat olyan, hogy néha utána szükség van egy nagyobb
feltöltődésre. Szóval, amikor befejeztük a hátam közepére se kívántam a
számírást. Aztán sajnos beleestem abba a hibába, hogy mivel nem is írogattam
dalokat 1-2 év ilyen tényleges döglődéssel telt zenekari szinten. Voltak próbálkozásaink
új dalokra, de állandóan a kukába kerültek. 2010 novemberében leültem gitározni
és valahogy minden egyértelmű lett, hogy akkor most mit is kéne csinálni, és
hogyan! Gyakorlatilag 1 hét alatt összeraktam 3 dalt és minden tiszta lett!
Szóval lementem a többiekkel próbálni és mondtam: - Hogy ok! Elég volt,
foglalunk stúdiót februárra és elkezdjük felvenni az új lemezt! Néztek is, hogy
most akkor ez komoly? Hogy egy dal sincs, de 3 hónap múlva felvesszük a
következő lemezt? Aztán mindenkivel külön-külön elkezdtük összerakni és még én
se voltam biztos benne, hogy a végeredmény pontosan milyen lesz. De aztán,
ahogy haladtunk a felvételekkel a Perfect Noise-ban Koncz Matyi irányításával
egyre jobban a helyére került minden. Pláne ahhoz képest, hogy Boldi már az
első nap túl volt a felvételein. Én még aznap az éjszakába nyúlóan variáltam 3
dalon. Például a My Skin-t még azon a napon félig átírtam, de másnap a
felvétel alatt is voltak módosítások. Ez is tiszta vicc, ha belegondolsz! Mert
a nagy bandáknál ok, hogy stúdióba írják a számokat. De a mi pénztárcánkhoz
mérve ez nagyon rizikós volt. Az, hogy keményebbek és beszólósabbak a dalok,
azok tökéletesen tükrözi az akkori állapotokat. Egyszerűen besokalltunk egy
csomó dologtól, amit addigra megtapasztaltunk a jó magyar undergroundban. És
főleg azokból a faszfejekből, akik nemcsak, hogy egyáltalán tevékenykednek a
színtéren, de még ők számítanak jó arcoknak és elismert zenészeknek,
klubosoknak, stb. Nagyon-nagyon utáltuk a fél világot akkor, legalábbis kurvára
haragudtunk szinte mindenkire (magunkra is hogy elpocsékoltunk 1-2 évet meg
ilyenek). De aztán amúgy rájöttünk, hogy ez felesleges és az óta próbálunk
röhögni a legnagyobb nyomorunkon is.
A
nyárfolyamán megemlítettél egy új album lehetőségét. Ezzel mi a helyzet?
Gyúrom a dalokat, nagyon sok ötletem
van, de erősen rendezés alatti fázisban van a dolog. Ugye a számírási folyamat
függ egy adott lelki állapottól is és sok minden egyébtől. Így eléggé
szerteágazó ötlethalmazzal állok szemben, amit gatyába kéne rázni. Most pont
nem az van, amikor nincsenek ötletek, hanem mindenféle eszembe jut. Egyrészt
időnként rám tör egy ilyen ős-thrash mánia, aztán ez összeadódik a ’70-80-as
évek hard rock mániájával. Aztán akkora katyvaszokat tudok virítani, hogy a
többiek haja is égnek áll, amikor jövök valami Van Halen-es cuccal, ami
összeolvad a harmadik riffre valami Exodusos riffel. Szóval ezeket szelektálni
és rendszerezni kell, hogy a többiek ne kapjanak sokkot. Ezt már el is kezdtem
de, más dolgok élveznek prioritást jelenleg. De, ahogy azoknak vége nekiugrunk
az új anyag megírásának és összerakásának. Részemről nagyon szeretnék egy EP-t
a jövő év elején. Nagylemezt igazából inkább készítenénk de tökre értelmetlen a
mai zenefogyasztói szokások mellett. Mintha nem lenne idejük az embereknek vagy
lusták ahhoz, hogy egy lemezt elejétől a végéig meghallgassanak. A mi zenénk
pedig elég sűrű! Egyrészt több hallgatást igényel, másrészt az előző lemezen is
nagyon sok finomságot raktunk különböző helyekre, amiket csak úgy felületesen
meghallgatva észre se lehet venni (vagy legalábbis szeretnénk ezt hinni).
Szóval jövőre EP!
Hasonló
gyilkolásra számíthatunk itt is, mit az elődjénél?
Az biztos, hogy van egy irány, ami
inkább a klasszikus Black Sabbath vonalhoz áll közelebb és van egy olyan vonal,
ami ultragyors Thrash-power ízű cucc. Na, most ezt valahogy egy hullámhosszra
kell hozni. De nagyon bízom benne, hogy lesz egy olyan pillanat, még az
idén amikor minden a helyére kerül fejben és majd akkor közelebb fogunk állni
ahhoz, hogy tudjunk erről érdemben is nyilatkozni. Gyilkolás az biztos, hogy
lesz és az is, hogy súlyos anyag fog összeállni. Ha lassabb, ha gyorsabb, de
mindenképpen METAL anyag lesz! Tényleg csak odáig kell eljutni, hogy,
elkezdjük. Ami a WOS lemezfelvétel befejezése és a Black Sabbath est után el is
fog kezdődni.
Elképzelhető,
hogy az előző albumhoz képest ez is szerzői kiadásban fog megjelenni? Jobb az,
ha a ti kezetekben van úgymond minden szál? Vagy a kiadok, nem tudnak megfelelő
promotálást és hátteret biztosítani?
Ez megint az a rész, ami majd kiderül.
Egyelőre pénz is kéne a megvalósításhoz és a felvételhez. Biztos, hogy
megpróbálunk valami kiadót találni, aki foglalkozik a zenekarral és neadjiste'
beszáll a felvétel készítés árába is. De azt sajnos ki kell hangsúlyozni, hogy
a szerzői kiadás akkor kényszermegoldás volt! Baromi sok kiadónak írtunk, de
egyszerűen olyan feltételekkel jöttek, hogy az nemhogy csökkentette volna
esetleg a kiadásainkat, de még jócskán meg is dobta volna őket. Ingyenesen
letölthetővé téve az egész lemezt nekünk elég nagy bukta volt, de legalább
megkapta azt a promóciót ami, ennek a többszörösébe került volna. Lemezeladásra
úgyse lehet már támaszkodni. A jogdíjkifizetések botrányosan nevetségesek, az
egész kibaszott artisjus lekövethetetlen és lenyomozhatatlan működése miatt még
erre se lehet támaszkodni. A mi szintünkön vannak kiadók, akik talán valamit
tudnának segíteni, de ez is csak talán, és további súlyos pénzekbe kerül. Most
azért nehogy azt higgye itt mindenki, hogy rinyálok, hogy mennyire nincs
pénzünk. De alapvetően azt fel kell fogni, hogy egy zenekart működtetni,
fenntartani és saját zsebből állni a felvételeket azért nem kis kiadás. Mert
felveheted az anyagot 20 ezer forintért is, de az olyan lesz, hogy inkább ne
vetted volna fel. Van egy keret, amit összezenélünk, azt beosztva, amit tudunk,
belenyomunk a promóba vagy bármibe. De ismerve a hazai klubkoncertezés
helyzetét szerintem, nem kell magyaráznom, hogy hiába szeretnénk mi ilyen olyan
stúdióban dolgozni, egyszerűen nem fér bele. Tehát majd futunk pár kört a
kiadókkal, ha megvan az anyag, aztán majd kiderül mi lesz a sorsa. Minden
esetre csináljuk, ahogy eddig is csináltuk és velünk együtt minden zenekar
teszi.
Lassan
"szokás" lesz nálatok egy speciális Black Sabbath tribute buli a "Black Sabbath and the Hellectric Funeral Night" megrendezése. Honnan jött ez az
ötlet?
Jöttünk haza már nem is emlékszem
honnan és éppen Sabbath-ot hallgattunk! Szilit meg nem lehetett lelőni, hogy ő
márpedig csinál egy zenekart, ami ezeket, a klasszikusokat játssza. Aztán ebből
nem lett semmi, de évekkel később felröppent a hír, hogy REUNION van, aminek
jól megörültünk. Aztán jött a hír, hogy nem lesz mégse semmi az egészből. Ezen
meg jó idegesek lettünk. Aztán ültem a vonaton és mentem próbára, pont az egyik
lemezt hallgattam és arra gondoltam, hogy basszák meg ha már így felcsigáztak,
majd mi tartunk egy ilyen estét! És eszembe jutott, hogy Füli (Füleki Sándor -
WOS) mondta, hogy ők anno a MOOD-dal csináltak már egy ilyen estet. Szóval
leértem a terembe, előálltam az ötlettel. Mivel akkor már túl voltunk az
Inherited felvételein, meg az összes ehhez kapcsolódó dolgon mindenki megörült,
hogy akkor most jön a lazítós örömzenélős rész és kiszakadhatunk az adott zenei
környezetből. Aztán kiderült, hogy mégis lesz újjáalakulás, de akkor már
majdnem 1 órát megtanultunk és még az is kiderült, hogy hozzánk persze
nem jönnek. De akkor már nem volt visszaút részünkről. Túl sok meló volt az
egésszel már addigra. Így összehoztuk, eltelt egy év, itt az ideje a
másodiknak! November 29. - Dürer kisterem! Lesznek új dalok is és ez is közel 2
órás koncert lesz.
A részletek még folyamatban, de
hamarosan közöljük azt is. Szili apjának, aki szintén bőgőzik, jövőre lesz 30
éves a zenekara, a Tengs Lengs. Ők lesznek az egyik vendég a bulin, csak
Rolling Stones slágereket fognak tolni.
Esetleg
fontos indíttatása lehet ennek az Ozzy Tribute albumon való szereplésetek?
A kettőnek az égvilágon semmi köze
egymáshoz. Volt egy lehetőség ahova jelentkezhettek zenekarok ilyen
megmérettetésre. Akit kiválogatnak, az elnyomhat egy Ozzy számot a lemezen a
nagy nevekkel. És mivel éppen semmi dolgunk nem volt elküldtünk 1-2 Sabbath
felvételt, hogy akkor lennénk mi és nagyon örültünk, amikor mondták, hogy
hajrá, várják a számot. Sajnos a nagy slágerekről lecsúsztunk, de azért
sikerült választani egy olyan dalt, ami szerintem egész jól áll nekünk. Aztán hívtuk
is Matyit, hogy szevasz, mennénk vissza hozzád! Őt meg leverte a víz, gondolom.
Bár azt mondta, hogy örül neki! De szerintem kamuzott… ha-ha. Pár hétre rá már
mentünk is felvenni a dalt. Ez meg azért is volt jó, mert a Supersize-ba
dolgoztunk, ami nagyon brutál stúdió, de elég drága, Matyi ilyen bartellba meg
tudta oldani, hogy ott vegyünk fel ezt-azt és a keverést és a mastert is ott
csináljuk. Nekünk meg leesett az állunk, hogy mennyi cucc van és ráadásul
milyenek! Szóval itt is gazdagodtunk egy újabb élménnyel, tehát ez is megérte.
Elmondhatjuk, hogy szerepeltünk ezen az amcsiválogatáson magyar zenekarként.
Volt egy kis plusz promóció, de ennél izgalmasabb dolog nem sült ki belőle.
Viszont tudtuk, hogy reklámnak jó és viszonylag olcsó is, meg hogy izgalmas
feladat, szóval ennek ennyi volt csak a története.
Nem hiszem,
hogy nagy titkot árulnánk el azzal, hogy Te a Stonedirt mellett még egy fontos
magyar doom bandában a Wall of Sleep-ben is játszol. Ott mi a helyzet most?
NOVEMBERBEN FELVESSZÜK A LEMEZT!
Vagyis pontosítok, elkezdjük felvenni. Sanyi mindenképpen idei
megjelenést szeretne, de szerintem ez nem fog összejönni már csak idő hiányában
sem. De ez a terv és ehhez mérten dolgozunk! De szerintem legkésőbb jövő év
januárjában, vagy esetleg februárjában megjelenik. Az anyagról nem is mondok
semmit. De az biztos, hogy nagyon sok újdonság lesz benne, ami stílusilag eddig
egyáltalán nem volt jellemző a zenekarra. De személy szerint örülök, hogy
nyitottabb az egész. Csaba nagyon kitett magáért mind énekileg mind szövegileg.
De tényleg erről ne is beszéljünk! Legyen meglepetés, amikor elérhető lesz!
Sőt, továbbmegyek! Még egy koncertünk is lesz! November 2. Sopronban a szokásos
évi Halloween buli, amire ismételten várjuk a vámpírok, vérfarkasok, hollók,
boszorkányok, politikusok és egyéb csúszómászók, szörnyek megjelenését.
A Stonedirt
és a Wall of Sleep két különböző zenei világ. Míg a Stonedirt zenéjében egy
hiper sebességű rombolóként száguld, addig a Wall of Slepp témáiban, mint egy
súlyos teherhajó cammog (ezzel a hasonlattal nem akarok egyik bandát sem
megsérteni). Hogyan jön össze a kezeid alatt ez a két stílus?
Nekem a WOS-ban való számírási szerepem
elhanyagolható. Vannak ötleteim meg javaslataim, de ez Sanyi dolga. Gitárosként
pedig mindig azon az állásponton voltam, hogy több stílusban kell valamilyen
szinten otthon lenni. Persze vannak vicces dolgok is! Például, amikor több mint
egy hetes WOS turnéról hazaérve, az első próbám volt a SD-el. Ott mondtam is a
többieknek, hogy hova a faszba siet mindenki! Utána pedig közölték és persze
jogosan, hogy te vagy egy kicsit eltunyulva. Az egyik zenekarban nagyon király
nyomni ezeket a visszahúzott cuccokat a másikban pedig nagyon fasza amikor
elengedjük a lovakat, aztán mehet a vágta. Részemről tényleg mindegy mit
játszom, ha szeretem csinálni! Nagyon szívesen csinálnék pl., akár Black
Metal-t is, ahogy glam rockot vagy bármit (no persze bizonyos határokon belül),
tényleg annyi a lényeg hogy jó zene legyen. Sose értettem azokat, akik
kimondottan egy stílusra vannak rágerjedve. Annyi király banda és lemez van,
már csak kíváncsiságból is jól esik kicsit mást játszani. SD-el szoktunk is
ilyen hirtelen jammeket, hogy pl., bekiáltok, vagy valaki bevonyít a próbán,
hogy Black Metal és akkor pár mp blast beat, vagy blues, vagy jazz, vagy heavy
metal és akkor megy az ökörködés.
Melyiket
könnyebb kiagyalnod? A gyors vagy a lassabb súlyosabb doom témákat?
Olyan konkrétan nem is nagyon van, hogy
előbb van meg a tempó, mint a téma. Tehát nálam nem úgy megy, hogy benyomok
valami dobgépet, hogy na, most akkor 70bpm, vagy 120, vagy 180, és ebbe kell
számot írni. Általában megy valami alap, amire elkezdek jammelgetni és szépen
kialakul a téma. Utána jön, a kitaláljuk melyik tempó áll neki a legjobban
fázis, és legvégül a próbateremben még mindig változik, énektémától és minden
egyébtől függően. Szerencsére nehézséget, ha van ihlet, egyik sem jelent!
Inkább azt utálom, hogy vannak ilyen holtpontok. Amik vannak, hogy hetekig,
hónapokig is előjönnek, mindig kiszámíthatatlanul, mikor mennyi időre. Ülök,
agyalok, és nem jön zsigerből. Ha nem érkezik az a téma, amiből ki lehet
indulni. Vagy nincs meg az alapötlet azt vettem észre, hogy minden, amit csak
agyalva találok ki az egyszerűen szar. Semmi kiugró nincs bennük. De van,
amikor elkezdesz játszani és abban a pillanatban, ahogy elindul kezed a jó
irányba, minden tiszta lesz.
Balázs,
Köszönöm a beszélgetést!
Mi köszönjük
a lehetőséget. Október 12-én találkozunk a Show Barlangba!
Meg csekkoljátok
az idei mesterhármast: Carcass, Trouble, Annihilator!!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése