A Hands Of Doom Underground arcok második rovatában két
olyan zenésszel ismerkedhettek meg, akik már zenei pályájuk kezdete óta együtt
vannak és nem csak zenészként, de barátként is kiválóan kiegészítik egymást.
Tauszik Viktor és Czetvitz Norbert a Nadir zenekar alapító párosa közel 20 éve
vannak jelen a magyar underground életében. Az együtt eltöltött hosszú évek
tapasztalatairól, sikereiről, csalódásairól saját szavaikkal beszélnek.
Sziasztok! Ti egy 20 éve együtt zenélő páros vagytok. De gondolom,
barátságotok ennél korábbra nyúlik vissza. Mikorra is pontosan?
Norbi: Valójában pont a
barátságunk nyúlik vissza húsz évre, már valamivel többre is. Ugyanazon a lakótelepen nőttünk fel és arrafelé elég kevesen hallgattak
metált. Mi is a kazetta-cserélgetés ismerkedtünk meg és mondhatom, a legjobb
barátok vagyunk! Az eredeti tagságban viszont Vitya még nem volt benne. A
zenekart 1993-ban Báti Attila barátommal kezdtük, ő volt a Dark Clouds első
énekese. Vitya amolyan angoltanár szerepkörben került a képbe később, amikor a
magyar nyelvű dalszövegekről át akartunk térni angolra – aztán itt ragadt.
Ezek szerint az eddigi közös munkáitoknak
szilárd alapja, hogy nem csak zeneileg, de barátilag is egy hullámhosszon
mozogtok?
Norbi: Vityának brutális CD-és kazettagyűjteménye van, állandóan
nála lógtam és „koldultam” kölcsön a legjobb zenéket. Nap mind nap egy
társaságban fociztunk és jártunk koncertekre. A közös favorit a Moby Dick volt,
de már akkoriban mondogattam, hogy nincs más olyan magyar banda, amely az én ízlésemnek
megfelel. Amikor megszületett a zenekar alapításának ötlete, Vitya csak azért
maradt ki az első körből, mert a Dark Clouds abszolút iskolai bandának indult.
Hugóval (Köves Hugó gitáros) – akivel szintén több mind 20 éve zenélünk együtt
– az iskolai metal koncerten találtuk ki, hogy komolyabban kezdünk el
foglalkozni a gitározással (előtte két másik srác játszott velünk rövidebb
ideig, de Hugóék pincéjében vetettük bele igazán magunkat a dalírásba). Megvannak
azok a felvételek, de senkinek nem ajánljuk!
Nadir |
Vitya: Én valóban eltérő közegből csapódtam a társasághoz,
koncertekre viszont rengeteget jártunk együtt és az extrém underground zenei
„kiképzésemet” is tőlük kaptam. Lényegében a zenei ízlésbeli átfedések és az
újpesti kötődés jelentette a kapcsolódási pontot. Idővel a zenekari próbákra is
egyre gyakrabban jártam le. Már akkor is tetszett, hogy gyökeresen mást akartak
játszani a színtér zöméhez képest és már akkor is konkrét, határozott zenei
elképzeléseik voltak.
Mi volt az első meghatározó rock, vagy metál
zenei album, élmény, amivel először kapcsolatba kerültetek?
Norbi és
Vitya: Alapvetően egy korosztály
vagyunk, így nagyjából ugyanazok a lemezek voltak a kezdeteknél meghatározóak. Nálunk
az Iron Maiden Powerslave-jével, a Scorpions Savage Amusementjével, a Judas
Priest-féle Painkillerrel, meg az Anthrax dolgaival (a Joey Belladonna-és a
John Bush-korszak egyaránt!) kezdődött minden. Ezek az albumok a mai napig is
fontosak számunkra. Az első találkozásunk alkalmával egyébként a Testament és
az ő The Ritual albumuk került először szóba, mint „közös nevező”, majd a már
említett Moby Dick, akiknek a pesti bulijaira innentől kezdve együtt mentünk.
Ha jól tudom gimis zenekarként indultatok egy
koron, az akkori zenei világ mennyire befolyásolt benneteket abban, hogy mit is
szeretnétek játszani?
Norbi: Akkoriban, 15-16 évesen a korai Paradise Lost, a korai
Tiamat (innen a Dark Clouds név), a Bolt Thrower, a My Dying Bride volt a
meghatározó számunkra, vagyis a klasszikus doom / death irányvonal. Később ez
az irányzat felhígult, mi pedig egyre csak keményedtünk. Egyébként azidőtájt mindent
a death metál és a grindcore uralt. A haverjaink többsége ennek a gyors őrlésnek
volt a híve, míg a brit doom /death vonal épphogy csak elkezdett éledezni.
Minket (Báti Attila akkori énekessel) viszont nagyon megfogott ennek a stílusnak
a hangulata. Vitya a dallamosabb metal dolgok felől érkezett és egy gyors „átképző”
után vérhányásban találta magát.
1993-ban Budapesten megalakult Dark Clouds
néven az a zenekar, amiből mára a Nadir lett. A Dark Clouds kezdeti éveiben
milyen elképzelésekből, tervekből indultatok ki? Milyen zenét képzeltetek el
magatoknak?
Norbi és
Vitya: Az előző válaszban felsorolt
zenekarokkal ezt a kérdést lényegében meg is válaszoltuk. Ezen klasszikus
bandák hatásai gyakorlatilag a mai napig érződnek a zenénkben. A következő
fontos hatásunk az Obituary, Gorefest nevével fémjelezett groove-os death metal,
illetve a Crowbar. Ebben az irányában indultunk tovább. Az elején persze még
küzdöttünk a hangszerekkel rendesen. A rengeteg próba vitt előre, na meg a
fanatizmusunk.
Dark Clouds 1995 körül Szabó Szilárd (jobbról) basszusgitárossal |
1996-ban jelent meg az első demótok a Requiem
For A Helpless World, ami elégé pozitív visszajelzéseket kapott az akkori
fanzine-ek és a nagyobb szaksajtók lapjain. Ez mennyire adott lendületet
nektek? Gondoltátok volna, hogy az emberek, a rajongók ilyen jól fogadják majd
ezt az extrém, sötét hangulatú zenét?
Norbi: Az első anyagunk fogadtatása állomszerű volt. Akkoriban
Hugóék szobájában készültünk napi két próbával az első stúdiózásunkra. Az egyik
erősítőnk egy régi csöves rádió volt, a másik meg egy TV-ből átalakított cucc…
Dobunk egyáltalán nem volt, az akkori dobosunknak (Tasi Krisztián) házilag
eszkábáltunk össze egy vicces cájgot, hogy azt püfölje. Sajnos ez érződik is a
felvételen. Ő inkább egy jó barát volt, mint dobos, de az egész zenekar már
akkor is egy baráti társaság volt! Hatalmas feelingje volt annak az időszaknak!
Mindennap arra koncentráltunk és arra készültünk, hogy valami különlegeset
hozzunk létre.
Ha jól tudom ekkor szilárdult meg az a zenész
mag, ami ma is alapja a Nadirnak?
Norbi: Vitya 1996-tól, Hugó 1995-től számít tagnak, én pedig 1993-tól
nyomom a bandát. Szabolcs (Fekete Szabolcs dobos) ’97-ben érkezett a zenekarba.
A kezdeti időkben azért nagy volt a jövés-menés, talán Szabolcs érkezésével
szilárdult meg a tagságunk. Ő hozta magával Szilárdot (Szabó Szilárd), az
akkori bőgősünket és évekig ezzel a felállással meneteltünk. Nagyon vékony
jégen jártunk mindig, de a barátságunk mindig összetartotta a bandát. 1997
környékén már voltak normálisnak mondható hangszereink és akkoriban már többet
koncerteztünk főleg Budapesten az egykori Fekete Lyukban játszottunk, de vidéki is voltak fellépéseink.
A Dark Clouds-nál nyugodtan elmondhatjuk,
hogy a legsikeresebb éveitek az 1999 és 2001 közötti időszak volt. 1999-ben
jelent meg a The Horror Of It All kislemezetek, ami sorra hozta a koncert
meghívásokat, majd 2000-ben az első albumotok a Nadir címmel, ami már a
Nephilim Records gondozásában jelent meg, Ti ezt az éveket, hogyan éltétek meg?
Norbi
és Vitya: Nyilván sokat segített, hogy
az akkori hazai underground színtér legnagyobb neveivel (Testimony, Neck
Sprain, Cadaveres De Tortugas) volt lehetőségünk turnézni az országban. Sőt,
idővel önálló turnék szervezésébe is belevágtunk. Ha picit még tudatosabban működtetjük
a bandát, akkor sokkal sikeresebbek is lehettünk volna. Viszont az csak egy
dolog, hogy az önmenedzselés nem volt rendben nálunk, mert zeneileg és
szövegileg is egy érési folyamat közepén jártunk éppen. Meg akartuk fejteni a
világot (azaz „okos”, megfejtős dalszövegekben és sok felesleges váltással tarkított,
itt-ott öncélú zenében utaztunk). Az, hogy a mai időszakban olyan harmonikusan
tudunk dolgozni, az első anyagokhoz kapcsolódó napi harcainknak köszönhető. Ma
már vigyorgunk ezeken a dolgokon, de akkor mindannyian nagyon meg akartuk
mutatni a tutit… Roppant boldogok voltunk, amiért a Nephilimnél jöhet ki az
első teljes albumunk és mindent belesűrítettünk (talán túl sokat is). Bár az
azt megelőző EP-nkre, a The Horror Of It Allra ez fokozottan igaz… Utána
viszont elkezdtünk a szolnoki Denevér stúdióban dolgozni Cserfalvi „Töfi”
Zoltánnal és meg is történt az előrelépés lemezről lemezre.
Dark Clouds - Global Depressing System (2003) |
A Nephilim Records csődje miatt a második
albumotok a Global Depressing System már szerzői kiadásban jelent meg. A kiadó
csődje visszavett belőletek valamennyit, vagy inkább csak egy pillanatnyi
csalódás volt?
Norbi
& Vitya: A Nephilim földbe állása
váratlanul ért és persze fájdalmasan érintett bennünket, főleg mivel egy kész
lemezanyagunk várt volna kiadásra. Mégsem éreztük úgy, hogy ebből a helyzetből
nincs kiút. Annál komolyabb eredményként tudtuk értékelni, hogy a Global
Depressing Systemet egyáltalán meg tudtuk jelentetni. A zenei közeg persze
nagyot változott addigra: akkorra tehető a gótikus irányzat felvirágzása. Na,
ehhez nekünk semmi közünk nem volt! Elhatároltuk magunkat az egésztől, egyre
jobban nyitottunk a hardcore felé… Mondani sem kell, akkoriban eléggé szegregáltan
léteztek a stílusok egymás mellett, átjárás alig. Mi pedig rendkívül nyitott arcok
voltunk és zenefanatikusok! Sokan úgy kategorizáltak minket, hogy ez valami
hardcore-os dolog és így már nem is érdekelte őket. Ma már ez viccesnek hat, de
ha akkoriban valaki death metalt hallgatott, az nem nagyon volt vevő a doomra
vagy a HC-re. Próbáltunk valóságos, „földközeli” dolgokról szövegeket írni és
egy kicsit kerekebb, rövidebb nótákkal kirukkolni. Ismét elég igényes cuccot
hoztunk össze – ez mindig is jellemzett minket – és rengeteget fejlődtünk, de
az anyag fogadtatásakor azért hozzá kellett edződnünk a színtér átalakulásához.
Megint más kérdés, hogy mai aggyal gondolkodva azt kell mondanunk, bizonyos
szempontból átestünk a ló túloldalára a Globallal: túl steril lett és komoly
váltást jelentett az elődjéhez képest.
Azóta szerzőiben adtok ki minden albumotokat?
Norbi: Az elő Nadir lemez (Tenacity) óta minden anyagunk ingyenes
és letölthető. Amikor erről döntöttünk, ez még nem volt szokványos, sőt elég
furán hatott! A cél az volt, hogy minél több emberhez jusson el a zenénk és a mondanivalónk.
A Dark Clouds évei alatt körbe turnéztátok az
egész országot, sőt jártatok a környező országokban is és felléptetek igen nagy
nevek előtt is. Ezek közül melyik koncertek voltak a legemlékezetesebbek?
Norbi: A legemlékezetesebb Dark Clouds koncert a legelső volt. Nagyon
be voltunk szarva. Mindent magunk szerveztünk és intéztünk, csak totál
nyomorékok voltunk hozzá… Eladtunk 300 jegyet egy olyan helyre ahol se előtte,
se azóta nem volt hasonló rendezvény. Teleplakátoztuk Újpestet és Palotát is,
elég komolyan rákészültünk. Végül nagyon nagy sikert arattunk! Ez még évekig
segített átvészelni a nehezebb helyzeteket. De hatalmas élményt adott később a
pécsi Crowbar buli vagy a DRI előtti fellépés Pesten és természetesen, amikor a
Moby Dick előtt játszottunk több alakommal is. Volt egy 120-as Skodám és mindenhová
azzal mentünk, ha meg éppen működésképtelen volt, akkor vonattal. A Skodában
nem nagyon volt fűtés, így télen különösen kemény volt a túrázás.
De hiába a szép emlékek, 2004-ben a zenekar
fordulóponthoz ért. Mi is történt akkor?
Vitya: Egyetlen emlék sem volt hiábavaló. Még csak törés sem
következett be a pályánkon, minden ment tovább a maga útján – főleg amikor
hosszabb kihagyás után Turbók Gergő személyében új bőgőst találtunk és újból
koncertezni kezdtünk –, csak éppen úgy éreztük, hogy a zenénk olyan irányba
fejlődött, hogy az már nem egyeztettethető össze a régi névvel.
Nadir - Tenacity (2005) |
És ekkortól beszélhetünk a Nadirról?
Vitya: Igen. Az első album címe után neveztük át magunkat, hogy a
folytonosságot érzékeltessük.
Az első Nadir albumnak a Tenacity-nek milyen
volt a fogadtatása 2005-ben?
Norbi: Igazán csodálatos! Főleg annak fényében, hogy a névváltással
mintegy elölről kezdtünk mindent. Volt is bennünk némi félsz amiatt, hogy a már
bejáratott Dark Clouds név helyett Nadirként folytatjuk, de mindenképp meg
kellett tennünk ezt a lépést. Felnőttünk és megérett a helyzet az új névre!
A metál körök, rajongók kíváncsiságát
mennyire keltette fel a Nadirrá való átszerveződés?
Norbi
és Vitya: Sok helyen hírt tudtunk adni a változásról, vagyis elég jól
kommunikáltuk, hogy mi miért történik. Ezt mai szemmel sem csinálhattuk volna
profibban. Talán ez volt a korai időszakban az egyetlen igazán tudatos
döntésünk! Aki érdeklődött a zenekar iránt, az valószínűleg értesült a
változásokról!
A Nadirral már bátrabban nyúltatok,
nyitottatok más zenei irányzatok felé, ez tudatos volt, vagy addigra már mások
voltak a zenei elképzelések, hatások?
Norbi
és Vitya: A Nadir már egy összeérett társaságot mutatott. Mind említettük,
zene-fanatikusokból áll a banda és akkoriban már ez a zenénkben is
megmutatkozott. Nem nagyon gördítettünk semmi elé akadályt. Ha valami
mindannyiunknak tetszett, akkor az lemezre is került – ennyi!
Viktor és Norbi akcióban |
A Nadir eddigi anyagai 3 nagyalbum, 2 split
és 1 kislemez. Most mi a helyzet nálatok zeneileg?
Norbi: Épp a napokban készült el közös split EP-nk a nyírbátori
Drow zenekarral. A két zenekartól két-két dal került fel rá. De ezzel párhuzamosan
már dolgozunk a következő Nadir nagylemezen, amely 2015 elejére várható. Egy
elég sokrétű koncept album lesz, zeneileg és szövegileg is magasra tettük a mércét.
Talán az Eco-ethic lemez vonalához hasonlíthatóak az újabb számok.
Ha visszanéztek az időben, a Nadirral ugyan
azokat a csatákat kell megvívni, mint akkor a Dark Cloudsszal?
Norbi: Dehogyis! A kezdeti
időkben mindennel harcoltunk: a hangszerekkel (amikor voltak egyáltalán…), de
még egymással is! Hiába voltunk barátok, az egók nagyon dolgoztak! Mi egymás
között a Nadir elindulástól számítjuk igazán a minőségi zenélést. De ha nincs ez
a korai időszak, akkor nincs semmi sem! Minden mindennel összefügg! A korai Dark
Clouds érában mindent nagyon komolyan vettünk, csak a körülmények jelentettek
akadályt – elsősorban a pénztelenség –, na meg az, hogy nem nagyon tudtunk
zenélni… (Akkoriban azért elég sok tagcserénk is volt.) A Nadir elindulásától
kezdve harmónia van a bandában és 2005 óta csupán két bőgős-cserénk volt.
De ne feledkezzünk meg a projekt zenekarokról
sem. Az Our Existence Is Punishment és a Ghostchant. Ezek, hogyan jöttek?
Norbi: Az OEIP-et azért
hoztuk össze, mert Szabolcs – aki mindkét bandában dobol – elég jól beletanult
a felvételkészítésbe és voltak más jellegű témáim, amelyeket nem akartunk félretenni.
Ketten kezdtük Szabolccsal, aztán hívtam Kósa Danit (aki később a Nadirban is basszusozott)
és Vitya is kihagyhatatlannak bizonyult ebből. Nincs rajta komoly reflektorfény,
pedig nagyon jó anyagokat hoztunk össze! Főleg a második albumunkat mondanám
elég egyedi világvége-zenének. A hangzás és a stílus is igen különleges, nagyon
büszke vagyok rá! Jövőre az OEIP-nek is érkezik majd az új anyaga! A Ghostchant
viszont egyre komolyabb teret nyer. Valahogy erre a bandára jóval többen
figyelnek, mint ahogy vártuk. Nyilván a jól sikerült bemutatkozó anyagunk miatt
is. Maga a tagság is olyan nevekből áll, akik már egyenként elég sokat tettek
le az asztalra. A GC projektnek indult (Jakab Zoli barátommal egy meccsen
beszéltünk arról, hogy kéne valamit csinálni.) Gondoltam, írok pár számot, ő meg
énekel rá és majd valakiket megkérünk, hogy segítsenek a feljátszásban. Aztán
Zolit annyira ráérzett a dolog ízére, hogy beszervezte Mátét dobolni ő pedig hívta
Big-et gitározni (mindketten a The Idoru soraiból ismertek) Danit ide is én hívtam,
mert egy zseni a hangszerén.
Az OEIP olyan időszakos, alkalomszerű, de a
Ghostchant igen aktuális. Hisz hamarosan debüt koncertje lesz. Lesz ennek
folytatása?
Norbi: Igen, mindenképp! Decemberben
mutatkozunk majd be élőben. Addig viszont még összehozunk egy új anyagot! Amíg
nincs tíz nótánk, nem igazán lehetett koncertezni, de a jövő évben külföldi bulijaink
is lesznek! Itthon évi pár fellépésben gondolkodunk mindössze.
Beszéljünk kicsit az undergroundról. Engem
folyamatosan bosszant az a sajnálatos tény, hogy nem jellemző a zenekarok
közötti összetartás. Helyette inkább piszkálódás és trú arcoskodás van. Ti,
hogyan látjátok a mai hazai underground zenei világot? Mik a hibák, és
szerintetek mi vihetné előre?
Norbi Jakab Zolival és Réti Zsoltival (kupagyőztes lett az Újpest) |
Jól tudom, hogy a zene mellett a
barátságotokat még szorosabbá köti az is, hogy ugyanannak a focicsapatnak a
drukkerei vagytok?
Norbi: Vityánál csak később alakult ez ki, de valóban évek óta járunk
meccsekre együtt. Ez természetesen közrejátszott a Hajrá lilák! című szurkolói
nótánk megszületésében. Az eredeti ötlete viszont Réti Zsolt barátunktól
származik, aki a klub hivatalos fotósa és a Rockstation webzine révén a
koncertfotóiról is jól ismert. De Zoli (Jakab Z.) is hatalmas Újpest drukker!
Ez egy másik nagy szerelem, ahol a barátok együtt szurkolnak az Újpestért!
Vagyis zene, barátság és foci mindörökké?
Norbi és Vitya: Pontosan! A barátság a korai időktől kezdve a muzsikálás
létalapja volt nálunk, amelyet nem is lehet kihúzni a zenekar alól. A foci
pedig egy további közös érdeklődési terület, illetve szenvedély. Sőt, a mai
Nadir dalszövegek irányvonalában meghatározó állatvédelem melletti
elkötelezettségünket konkrét tettekkel is alátámasztjuk. Ilyen megmozdulás volt
idén a The Southern Oracle lemezbemutatója, amelyen nem csak felléptünk, de
egyedi zenekari pólókkal is készültünk az eseményre, ezek eladásából pedig az Állatmentő
Ligát támogattuk a befolyt összeggel (a kezdeményezéshez a Stubborn és a
Ghostchant is csatlakozott). Ugyanilyen jótékony céllal készült az Animals Over
People válogatás, amelyen szintén rajta vagyunk, méghozzá a Rescue Shelter
nótánknak egy felújított és csak itt hallható 2014-es változatával.
Srácok, köszönöm szépen a beszélgetést!
Norbi és Vitya: Mi
köszönjük a lehetőséget!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése