A Magma zenekar sajátos hangvételű heavy/power/doom metál
zenéjével egy szűkebb rajongótábor zenéjét képviseli. 2001 februárjában
alakult mezőtúri csapat a kezdeti felállásban kissé ˝sánta kutyaként˝ festett,
hisz dobos hiánnyal küszködve ezt a problémájukat dobprogramokkal pótolták.
Ami elmondásuk szerint: „Sokkal inkább hátráltatta a banda fejlődését, semmint
segítette volna.” Első demojuk a 2001-es Meridián is még dobgéppel jelent
meg. De a későbbiekben ezt a problémájukat legyőzve, 2002 nyarán a dobgépet
felváltotta egy hús-vér dob kalapács, Farkas Károly személyében. Így, teljes
értékű csapatként, újult erővel ásták bele magukat a tehetségkutatók,
koncertek, klubbulik soraiba, eljutva ezzel az ország számos pontjára.
Közben születtek az új dalok és elképzelések. A zenekar felállása akkor a következőkép nézett ki: Csányi Richárd - szinti, ének, Csányi István - gitár, Kiss Csaba - gitár, Hock Ernő - basszusgitár, és Farkas Károly - dobok. Ezt csak azért említem meg, mert a 2002-es év egyfajta mérföldkő is volt a zenekar életében. Ez év őszére elkészítették újabb demo anyagukat Végső menedék címmel. Ennél az anyagnál már felmerült az énekes váltás gondolata a zenekaron belül. Egyrészt azért mert az eddigi énekesük, Ricsi a jövőben inkább csak a billentyűkre szeretett volna koncentrálni, másrészt viszont az egész csapat úgy gondolta a dalaik jobban szólnának egy markánsabb, erősebb torokkal. Ezt a torkot 2004-ben meg is találták Miskolci Ákos személyében. A zenekar és Ákos ismeretsége régi szálakhoz köthetőek, így hamar meglett a zenei és emberi összhang. Az általa előadott és hozott új dalok sokkal erősebbek, és ütősebbek lettek. Azonban a 2004 januárjában megjelent, sorban a harmadik demójukat a Csillag a mélyben-t még Ricsi énekelte fel, s ezzel a zenekar demós korszaka le is zárult. Az új-régi énekessel egy újabb fejezet nyílt a banda történetében. Új dalok megírása, és fellépéseik mellett elkezdtek dolgozni egy nagyobb anyagon, amelynek munkái 2006 áprilisától augusztus végéig folytatódtak igaz házi-körülmények között, de megfelelő technikával és felszereléssel. 2007 januárjában, az utómunkálatok befejeztével elkészítették első nagylemezüket Hagyaték címmel.
Közben születtek az új dalok és elképzelések. A zenekar felállása akkor a következőkép nézett ki: Csányi Richárd - szinti, ének, Csányi István - gitár, Kiss Csaba - gitár, Hock Ernő - basszusgitár, és Farkas Károly - dobok. Ezt csak azért említem meg, mert a 2002-es év egyfajta mérföldkő is volt a zenekar életében. Ez év őszére elkészítették újabb demo anyagukat Végső menedék címmel. Ennél az anyagnál már felmerült az énekes váltás gondolata a zenekaron belül. Egyrészt azért mert az eddigi énekesük, Ricsi a jövőben inkább csak a billentyűkre szeretett volna koncentrálni, másrészt viszont az egész csapat úgy gondolta a dalaik jobban szólnának egy markánsabb, erősebb torokkal. Ezt a torkot 2004-ben meg is találták Miskolci Ákos személyében. A zenekar és Ákos ismeretsége régi szálakhoz köthetőek, így hamar meglett a zenei és emberi összhang. Az általa előadott és hozott új dalok sokkal erősebbek, és ütősebbek lettek. Azonban a 2004 januárjában megjelent, sorban a harmadik demójukat a Csillag a mélyben-t még Ricsi énekelte fel, s ezzel a zenekar demós korszaka le is zárult. Az új-régi énekessel egy újabb fejezet nyílt a banda történetében. Új dalok megírása, és fellépéseik mellett elkezdtek dolgozni egy nagyobb anyagon, amelynek munkái 2006 áprilisától augusztus végéig folytatódtak igaz házi-körülmények között, de megfelelő technikával és felszereléssel. 2007 januárjában, az utómunkálatok befejeztével elkészítették első nagylemezüket Hagyaték címmel.
Az albumra
az új dalok mellé felkerültek az első három demo újra vett, újra kevert jobb
dalai is. Az átdolgozott és újra érlelt dalok néhol visszavettebb lendülettel
fortyogtak, példa erre a Meridáin, vagy döngölős, középtempós
doom ritmusú Ősi láng, vagy épp speedesen begyorsul Lélek
útján daluk. A Csillag a mélyben illetve a népdalosan induló, progresszív
rockosabb Erdély, valamint az erősen power/doomos Haláltánc és Korona
ritmusai elsőre belevésik magukat az ember agyába. A Holdunk Birodalma záró
dal egy összetettebb darab, nagyon jó énektémákkal, méltó levezetést ad a
lemeznek. Érdekes, hogy a Magma szövegvilágában van egy erősen érezhető nemzeti
öntudat. Ami az ilyen stílusú zenében nem annyira divatos, és talán nem is ez
az elvárt. Ők ezt az öntudatot, eszmét küldetésként vállalják és koncertjeiken
a dalaik között, szívesen idéznek magyar költők hazafias verseiből.
A Hagyaték
albummal a zenekar kijelölt magának egy utat, egy hitet, aminek zászlaját
magasra emelték. Ugyan ezen érzések, nemzeti öntudat és eszmék ébresztése
dominál a 2010-es Despota ’EP-jükben is. Melyet az időközben távozott Miskolci
Ádám helyett újra Csányi Ricsi énekelt fel meg szilárdult, megerősödött hangon.
A kislemez címét adó Despota egy sodródó erős power/doom
dal, amit hasonló ritmusban követ a harcias Most daluk. Az Örök
Golgota pedig egy középtempós doom látomás, a maga erőgép húzásával.
A Magma zenekar erős
power/heavy/doom-os metáljával, több mint 10 éve van jelen a magyar zenei
színtéren. Egyéni, sajátos zenei és szövegi megvalósításuk kiválóan tükrözi a
zenekar kitartását és céltudatosságát a metál zord Golgotáján.
Tagok: Csányi Richárd – ének, Kiss Csaba – szólógitár,
Csányi István – szólógitár, Szűcs Gábor – basszusgitár, Nánási István - dob
Magma facebook
Magma soundcloud
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése