Az ország keleti felében működő/működött nyírmadai trió, a
Steam Engine nemrégiben megjelent GODISNOWHERE kislemeze egyben a zenekar búcsúanyaga
is lett. A 2007 óta létező csapat ezzel a remek anyaggal koronázta meg pályája
csúcsát. Működésük hatévnyi időtartama alatt még egy demó és két kislemez volt
zenei tevékenységük gyümölcse. Hogy mik is voltak az okok, amiért a csapat a
befejezés mellett döntött, és egyéb miértekre Rebák Tibi, a zenekar gitárosa
válaszol.
Szia Tibor! Köszönöm,
hogy elfogadtad az interjút!
Hello Armand, igazán nincs mit, én köszönöm a lehetőséget!
Akkor először is
kezdjük a miértekkel! Hogy miért? Miért is döntöttetek a befejezés mellett?
Ahogy a rövid zenekari közleményünkben is említettük, egyszerűen
így hozta az élet, nem tudtuk már úgy összehangolni a közös zenélést, amennyire
szerettük volna. Anélkül, hogy különösebb részletekbe bocsátkoznék – azok végső
soron csakis hármunkra tartoznak-, annyit elmondhatok, hogy az utóbbi időkben
tapasztalt tempónk alapján sajnos nem úgy nézett ki, hogy lesz elég energiánk
akár egy újabb anyag megírásához, önmagunk tribute bandájává pedig nem
szerettünk volna válni.
Közrejátszó ok lehet,
hogy a magyar zenei életben még nincs oly nagy tere az effajta poszt/instrumentális/experimentál
zenei szemléletnek?
Fogalmam sincs, mekkora tere van itthon az instrumentális metal zenének, de határozottan
nem a válaszom. Ha ilyen igényeknek, sőt, egyáltalán bármilyen igénynek meg
szerettünk volna felelni, akkor valószínűleg bele sem kezdünk a zenélésbe. Bár
ez sem feltétlenül igaz, tribute bandákra mindig lesz igény, abba úgy látom még
érdemes belevágni. Hetente kapok ilyen koncertekre meghívót, ahol lassan már
arra sem veszik a fáradságot, hogy a gyalázatos szóviccekkel képzett
bandaneveket feltüntessék, bőven elég, ha ott van az anyazenekaré, és tudom,
hogy ha valami, akkor ez nagyon el van baszva.
Ti a zenétekben elég
sok elemet gyúrtok egybe. A thrash zúzásoktól az őrlő groove-os riffeken át az
egészen grindcore-ba hajló feszült ropogásokon keresztül a jazz-ig. Hogyan
alakult ki ez a különös zenei kép, honnan, és miből jöttek ezek az inspirációk,
hatások?
Volt, aki a Korál, a Police vagy éppen az Action munkásságát
vélte felfedezni a zenénkben, szóval ezek után talán nem is olyan kirívóak azok
a címkék, amiket említesz. Amellett, hogy elsősorban mindhárman metálosok vagyunk, elég sokféle stílust
hallgatunk, ezek pedig akarva-akaratlanul is hatnak ránk, és ez nyilvánvalóan
lecsapódik a zenénkben is. Mindig arra törekedtünk, hogy a legjobb ötleteinket
használjuk fel, stílusbeli szűrőnk egyáltalán nem volt, azért viszont nem egy
témánk végezte a süllyesztőben, mert gyengének vagy túl sablonosnak ítéltük azokat.
A GODISNOWHERE az én meglátásom szerint kedvező fogadtatást kapott!
Te hogyan látod, milyenek a visszajelzések? (Kérdezhetném, hogy ennek ellenére
mégis befejezitek? De szerintem ez fölösleges.)
Elég jó visszajelzéseket kaptunk, persze elsősorban
ismerősöktől, de szerencsére egy-két olyan helyen is viszontláttuk a nevünket,
ahol fogalmunk sem volt, hogy hallgatnak minket. Valahol a számok is ezt
támasztják alá: kedvelések, megosztások és letöltések tekintetében már most
jobban áll az új EP, mint akár a legutóbbi, de ez gondolom így természetes. Ami
szokatlan, hogy Bandcampen elég jók a mutatóink, a Hungary és Budapest címkéknél
még mindig első oldalon vagyunk, de a post-metal kategóriában – ami
világszinten mutatja a népszerűséget- is a másodikra kerülünk; ez azért nagyon
fasza érzés.
Ami viszont a legfontosabb, mi is úgy gondoljuk, hogy a legjobb anyag szakadt most ki belőlünk, bár ha nem így lenne, ki sem adtuk volna. A zárójeles kérdésedre pedig a korábbiakból már szerintem kitalálható a válaszom.
Ami viszont a legfontosabb, mi is úgy gondoljuk, hogy a legjobb anyag szakadt most ki belőlünk, bár ha nem így lenne, ki sem adtuk volna. A zárójeles kérdésedre pedig a korábbiakból már szerintem kitalálható a válaszom.
Annak idején hogyan
született meg a zenekar ötlete?
Gyerekkori barátok vagyunk, Márióval meg a supernakedes Iklódi
Tomikával még gitározni is együtt kezdtünk el. 2004 körül már így pezsgett
valami otthon, volt is pár tiszavirág életű bandánk, amivel most nem
fárasztanék senkit, de a lényeg, hogy 2007-re úgy alakultak a dolgok, hogy a viszonylagos
zenei képzettségünk mellé már normális hangszereink is akadtak, így pedig
konkrétabb formát ölthetett a közös zenélés. A többi már a nyírmadai rocktörténelem
része.
Gondolom ez a pár év,
amit a zenekarban együtt töltöttetek meghatározó élménye marad további
életednek. Neked mik voltak a legemlékezetesebb pillanatok ebből az időszakból?
Hat év azért hosszú idő, úgyhogy nagyon sok élményünk van,
amik közül most rohadt nehéz bármelyiket is kiemelni. Az azért durva volt,
amikor Nyíregyen Bobafett az első sorban bólogatott ránk, majd a későbbi
Bagolyköpet bulikon fel is szaladt pofázni hozzánk, vagy amikor a néhai TOMI
büfés koncertünk alatt egy srácot páran elvittek kicsit sétálni valami ügy
miatt; a végén persze épségben megkerült. Vagy amikor egy ízben Szabadságtanyán
találtuk magunkat, ahol babgulyásért és sörért játszottunk diszkós fiataloknak
és idősebb szomjas uraknak, vagy amikor finn cserediákoknak zajongtunk a
naményi turistaszálló pincéjében. Vagy az a sok aranyember, akit megismertünk
az évek során, meg hogy olyan bandákkal játszhattunk együtt, mint az IGOR, a pozvakowski,
a Haw, a TV Buddhas, meg hát a Shapat Terror, akiket hat év után sikerült
leszerveznem Nyíregyházára. Vagy rácsodálkozni, hogy pár nyíregyi és
nagycserkeszi haver 60 km-t utazik azért, hogy lásson minket Vásárosnaményban. Vagy,
hogy az örök kedvenc Óperentzia billentyűse, Domokos Tibi vendégszerepelt
nálunk, vagy amikor Kirk Windstein kezébe nyomtunk egy írott demót, vagy amikor
megtaláltam az első kritikát rólunk, vagy éppen nagyapám őszinte reakciója a
zenénkre: „Mmm. Jó ez a nóta fiam, de mi az, ami zúg?”
Kérdezhetem, hogy
hogyan tovább? Fogtok-e még együtt zenélni, vagy egyáltalán foglakoztok még a zenéléssel?
Hisz ha jól tudom, te készülsz a gitárod is eladni!
Amilyen kicsi az itthoni színtér, továbbá az elmúlt hat év
után azért nagyon csodálkoznék, ha valamilyen formában nem játszanánk még együtt,
és itt nem is a Steam Engine folytatására gondolok; ezt a sztorit lezártuk, már
amennyiben nem számolom azt az egy szem kiadatlan dalunkat, amit előbb-utóbb biztos
megosztunk majd. A zenéléssel pedig eszünk ágában sincs felhagyni: a legjobban
Márió életét fonja át a zene, már több mint két éve pirít oda kegyetlenül az
Alvin és a Mókusokban, Csabika pedig a szintén nyírmadai Rockzoneban penget,
ahol amúgy Márió faterja, Ciki az énekes. Én meg pont most rántok össze egy zenekart
Budapesten, amivel fél éven belül a Dürert, egy év múlva pedig a PeCsát is
szeretnénk megtölteni, és akkor az európai valamint tengerentúli headliner
turnétervekről még nem is beszéltem.
Tibi, szomorúan mondom
azt, hogy Köszönöm az interjút!
Én köszönöm a kérdéseket, amúgy meg nem érdemes szomorkodni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése