Még a tavalyi év elején értesültem először arról, hogy a Sear
Bliss főnöke, Nagy András egy új szólóprojektet indított Arkhē néven. Az év vége felé ismét jöttek a hírek, hogy elkezdődtek
a projekt zenei felvételei és, hogy a szólóprojektnek induló Arkhē a felvételek
közben egy teljes zenekarrá nőtte ki magát. András köré olyan zenésztársakat
gyűltek, - mint például az ex-Sear Bliss dobos Ziskó Olivér, a szintén ex-Sear
Bliss-es Scheer Viktor, aki egyben producere is ennek a produkciónak és
testvére Scheer Milán, valamint Bruszel Balázs, Kovács Attila, és Korponya Zsófia - akik elsőre csak vendégként szerepeltek volna
szólólemezén. Az Λ címmel – egy
komoly és hosszú stúdiómunka után – a hazai Nail Records gondozásában digipack
formátumban megjelenő albumra 8 saját dal és a Napalm Death legendás dalának, a
˝Scum˝ feldolgozása került fel. „Fontos
megjegyezni, hogy mindegyik szám teljesen más zenei stílust képvisel. A
lemezanyag megszületésének oka is az volt, hogy a Sear Bliss határain jócskán
túllépve, különféle zenei stílusok felhasználásával készítsem el első saját
lemezemet, az adott hangulathoz megfelelő zenei eszközök segítségével.” –
mondja röviden az albumról András.
És, hogy mennyire helytállóak András szavai. Ahhoz elég csak
meghallgatni az albumnyitó Rianás akusztikus prog-rockba hajló
dallamosan szellős melódiáit, amikhez hasonlókat főként az Opeth és a Pain Of
Salvation zeneiségében lehet ezidáig találkozni. Az ezt követő Meditaion
In The Wood az Arkhē egy koszos, zajos ipari zenei oldalát mutatja meg,
míg az első klipes Fergeteg hava egy könnyed hangulatú, de egyben sötétebb avant-garde
metal oldalt villant meg jól dúdolható klasszikus hard rockos vokál témákkal. A
Lélekölő
ismételten csak az album elektronikus-ipari metal oldalra erősíti, csak úgy,
mint a Space Derelict psy/jazz alapokon futó filmzenés dark elektro
ambient (Ulver jellegű) szálai. A Napalm Death Scum örökzöldjének
feldolgozása egy erőszakosabb, depressziós elektro industrial-core arculatot
kapott egy enyhe liturgikus death/doomos befejezéssel. Az Eredet szinti-pop/EBM
post gót rockjában van némi Type O Negative, Tiamat hatás és hörgősebb énekével
épp oly szerves része az Arkhē változatos zeneiségének, mint az Álom
Hava tiszta énekű, szomorkás hangulatú rideg, de egyben csodálatos zongoradallamokra
épülő öngyilkos balladája, aminek akár egyenes folytatása is lehetne az
albumzáró Esthajnal. A lágyan ringatózó ugyancsak balladás dal
dallamaiban a Pink Floyd-os pszichedéliába bújtatott magyar népzenei elemek
keverednek enyhe gótikus elektronikával.
Az az érzésem, hogy András direkte hagyta az album végére
ezt a három dal-párból álló szomorkás ambient csokrot. Ezzel is megmutatva, hogy stílusilag mennyire szerteágazó az Arkhē. Minden dalán érezni, hogy jól átgondolt, ötletes,
sok éve csiszolt és dédelgetett magas színvonalú alkotás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése